Skip to main content
فهرست مقالات

بحث کوتاهی در باب روش آموزش انشاء

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : انشاء، معلم، نوآموزان، باب روش آموزش انشاء، نوشتن، درس انشاء، تدریس، بحث کوتاهی در باب روش، روش، دانش‌آموزان

خلاصه ماشینی:

"اشکالات ناشی از تدریس انشاء بعقیدهء نگارنده که یک ربع قرن در آموزش و پرورش نوآموزان تجربه‌ دارد و سالهایی را خود مستقیما عهده‌دار تدریس این درس بوده و سالیان دراز نیز بر کار معلمان این درس نظارت داشته و آنان را عملا ارشاد می‌کرده است اگر معلم دلسوز و علاقه‌مند با این روش شروع بکار کند اشکال مهمی در کارش پیدا نخواهد شد،کلاسش گرم و جالب میشود و نوآموزانش با حرارت و فعالیت و شوق خاصی‌ بکار می‌پردازند و پس از اتمام تحصیلات ابتدائیی قادر خواهند بود در باب هر موضوع ساده‌یی قلمفرسایی کنند و دانسته‌های خود را بسادگی روی کاغذ آورند و نیز باقدرت بیان و قدرت تجزیه و تحلیل مسائل ساده آنان را در بیان مافی الضمیر یاری خواهد کرد و اصولا هرچه را بفهمند و درک کند بخوبی خواهند توانست‌ بنویسند. دستور زبان ضمن درس فارسی تدریس می‌شود اما ممکن است نوآموزان برطبق تصورات غلط در موقع نوشتن عبارات و جمله‌های مقلوب و غلطی را بنویسند و معلم ناچار باید این تصورات غلط را اصلاح کند و اشتباهات را یادآور شود و نیز بنوآموزان توضیح دهد که چون بزبان مادری سخن می‌گویند طبیعی است‌ که سخنان آنان درست و مطابق دستور زبان است پس اگر هرچه میگویند همان‌ را بنویسند نوشتهء ایشان نیز صحیح خواهد بود لذا باید کوشش کنند مطالبی را که می‌نویسند،همچنان گفتارشان ساده و روان باشد و نیز متوجه شوند که اگر گاه بین آنچه می‌گویند و آنچه می‌نویسند تفاوتهایی کوچک پیدا می‌شود این‌ اختلافات ناشی از خلاصه کردن مطالب و برای ایجاز است و در تمام زبانها بیش‌ و کم وجود دارد پس در نوشتن انشاء اگر عبارات طبیعی و ساده نوشته شود نکات‌ دستوری بدون توجه رعایت شده است؛اما تشخیص انواع کلمه و موارد استعمال‌ آنها گاهی به بیان مطلب بطور فصیح کمک خواهد کرد ولی قدر مسلم آنست که‌ نوآموز دبستان در درس انشاء بدستور زبان احتیاجی ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.