خلاصه ماشینی:
اما باید دانست که رعایت تناسب موضوع با معلومات و طرز فکر دانشآموزان و نوشتن انشاء در کلاس بهیچوجه کافی نیست؛زیرا دبیر انشاء باید با تمام قدرت معنوی که دارد رغبت دانشآموزان را بنوشتن برانگیزد و برای ایجاد و تقویت ذوق نویسندگی از هر نوع امکان استفاده کند،خوشبختانه در این راه امکانات بسیار موجود است که برای نمونه به بعضی از آنها اشارتی میشود: الف-مطالعه:بدبختانه به علل بسیار که در اینجا مجالی برای ذکر آنها وجود ندارد مطالعه نهتنها بین نوسوادان و طبقهء کمسواد بلکه بین افراد تحصیلکرده و کسانیکه تحصیلات دانشگاهی هم دارند رواج چندانی ندارد؛ شاید در این بیست سال اخیر چاپ کتاب و جله افزایش فوق العادهای پیدا کرده باشد و تعداد بسیاری از درسخواندهها بخریدن کتب تازه چاپ عادت کرده و مقداری از این کتب را که از لحاظ صنعت چاپ و تجلید صورتهای بسیار زیابئی هم پیدا نموده زینتبخش ویترین اطاق پذیرایی خود ساخته باشند؛ اما بطور قطع میتوان گفت تعداد افرادی که فریفتهء کتاباند و هر کتابی را برای خواندن بدست میآورند،چندان زیاد نشده است و بهمین قرار اکثریت بسیار قوی از معلمان آنقدرهم بمطالعهء کتاب رغبتی نشان نمیدهند و شاید تعداد دانشآموزان دبیرستانی که بخواندن کتابهای غیردرسی میپردازند از از پنج درصد کل آنان نیز کمتر باشد و مایهء تأسف بسیار است که آن تعداد قلیل کتابخوان نیز نوعا کتابهایی را میخوانند که نهتنها مفید فایدهای نیست بلکه غالبا موجبات انحراف و بدبینی و عدم توازن فکری نوجوانان را هم فراهم میآورد؛رمانهای خارجی بیارزش،داستانهای جنائی منحرفکننده، داستانهای عشقی مبتذل قسمت اعظم این کتب است.