Skip to main content
فهرست مقالات

برنامه دبیرستانها ناقص است و با احتیاجات دانش آموزان هماهنگ نیست

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : دبیرستان ،دانش‌آموزان ،احتیاجات ،تعلیمات ،متوسطه ،مدارس متوسطه ،برنامه دبیرستانها ناقص ،احتیاجات دانش‌آموزان هماهنگ ،تدریس ،طفل ،علائق ،پرورش ،اجتماعی ،اجباری ،تعلیمات متوسطه ،برنامهء مدارس متوسطه ،احتیاجات دانش‌آموزان هم‌آهنگ ،تربیت ،دورهء تعلیمات عمومی ،جوانان ،ادبی ،برنامهء دبیرستانها ناقص ،فنی ،آموزش و پرورش ،برنامهء دبیرستان دروس ،برنامهء علوم در رشته‌های ادبی ،مدارس متوسطه تدریس ،برنامهء تحصیلی دبیرستان‌ها ،دورهء اول دبیرستان ،سال تحصیل زبان خارجی

خلاصه ماشینی:

"در برنامهء متوسطهء نظری باید ساعاتی را به دروس فنی مربوط به صنعت، کشاورزی،تجارت،اقتصاد و خدمات گنجانید با این ترتیب دانش‌آموز قبل‌ از ورود به اجتماع مقدمات لازم را فراگرفته است و اگر هدف او ادامهء تحصیل‌ باشد بهتر می‌تواند راه خود را تشخیص دهد و دانشکده‌ها هم خواهند توانست قسمت‌ اعظم از برنامه‌های مقدماتی خود را حذف نمایند مثلا دانشکده فنی اجباری‌ نخواهد داشت که یکسال وقت دانشجویان را صرف نقشه‌کشی و طراحی و رسم‌ فنی نماید و بجای آنها خواهد توانست مطالبی را که بیشتر مورد احتیاج دانشجویان‌ است در برنامه وارد سازد،علاوه بر دروس اجباری و اختیاری باید تدابیر لازم‌ برای تربیت جسمی و اخلاقی دانش‌آموزان اتخاذ گردد،اختصاص چند ساعت‌ از وقت کلاس به تعلیمات دینی یا ورزش نمی‌تواند جوابگوی نیازمندیهای روحی و جسمی جوانان باشد بخصوص که کیفیت تدریسی این مواد بصورتی است که حذف‌ آنها را بر وجودشان ارجح می‌سازد،تربیت اخلاقی جوانان از مهمترین اصول‌ آموزش و پرورش هر مملکت است زیرا تنها وجود افراد عالم نمیتواند موجب‌ خیر و صلاح اجتماع گردد و مفهوم مخالف آن هم صادق است باید علاوه بر تجهیز علمی و عملی،جوانان را با اسلحهء ایمان و فضایل اخلاقی مجهز ساخت و نیز در میدانهای ورزش و با اصول صحیح به پرورش جسمی آنان همت گماشت همهء اینها مستلزم تجدید نظر مداوم در برنامه‌های آموزشی است،تجربه نشان داده است‌ که یک برنامهء آموزشی نمیتواند برای همیشه مناسب باشد توسعه مرزهای‌ دانش و تغییر و تنوع احتیاجات فردی و اجتماعی ایجاب میکند که برنامه‌های‌ آموزشی قابلیت انعطاف داشته باشد و کمیته‌ای دائمی از اشخاص بصیر و مطلع‌ بوجود آید که کارشان تحقیق در امر برنامه‌ها و انطباق آن با احتیاجات مملکت‌ باشد،بدیهی است که محتویات برنامه‌های تحصیلی در هر کشوری با مقتضیات‌ اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی آن مملکت تغییر می‌کند و نمیتوان برنامهء یک‌ کشور مترقی را برای کشوری که در حال توسعه است تجویز کرد البته مطالعهء روش کار و تجربیات کشورهای دیگر که در این‌راه قدمهائی برداشته‌اند می‌تواند راهنمای کار مسوولان امور آموزشی و متصدیان تغییر برنامه‌ها گردد و آنان را در بثمر رسانیدن وظیفه‌ای که در پیش دارند یاری نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.