خلاصه ماشینی:
ثانیا-چون تمام شاگردان حس کردند درسی را که معلم سئوال مینماید یا میگوید تعلق به تمام آنها دارد و بیانات معلم را روبیک نفر نیست بیشتر سعی میکنند که باتفاق کار کنند و خوب مطالب را فرا گرفته جواب دهند.
ولی این رویه دقت و احتیاط لازم دارد و پاره محذوراتی هست که باید پیشبینی و جلوگیری نمود در کلاس معمولا یکعده هستند که با استعدادتر و پرقوهتر از سایرینند و بیشتر متوجه بیانات معلم میباشند.
این عده غالبا آنهائی هستند که دائم دستشان بلند و حاضر به جواب گفتن و سئوال کردن میباشند پس اگر معلم فقط بآنها که همیشه داوطلب هستد قناعت نموده و فقط آنها را مخاطب قرار دهد سایرین بیبهره و نصیب میمانند و بکلی خود را از درس بکنار میپندارند.
و بنابراین معلم باید مقرر دارد که هرکس را خود معلم میخواهد جواب دهد یعنی دست بلند کردن بدون اجازه معلم نباشد تا آنکه تمام شاگردان متوجه درس باشند.