Skip to main content
فهرست مقالات

روان شناسی تحصیلی

نویسنده:

(4 صفحه - از 34 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : روان‌شناسی، روانی، روان‌شناسی تحصیلی، تعلیم و تربیت، کودک، دانش‌آموزان، مدرسه، قرن نوزدهم، اجتماعی، بینه

خلاصه ماشینی:

"این شاخه از علوم‌ متفاوت روان‌شناسی،که به آن روان‌شناسی مؤسسات آموزشی نیز اطلاق می‌شود،به‌ شیوه‌ها و ابزارهای پیشرفته‌ای مجهز است و با استفاده از روشهای تجربی و نظری، نه تنها به شناساسیی،تحلیل و پی‌گیری مشکلات روانی و تحصیلی دانش‌آموزان در محیطهای‌ ساخت که پیشنهادهای سازنده و مناسبی،در زمینهء پیش‌گیری از افت تحصیلی و کنترل‌ و تنظیم نظامهای آموزشی،ارائه دهد. در این دوران،باور غالب و مسلط این‌ بود که مدرسه به منزلهء یک نهاد آموزشی و تربیتی،مسئول واقعی اکثر نابسامانیهای‌ روحی و تحصیلی دانش‌آموزان است و باید پاسخ‌گوی مشکلات و نابهنجاریهای‌ کودکان باشد. به موازات این مسایل،با پیشرفت‌های‌ زیادی که در زمینهء علوم گوناگون، بخصوص زیست‌شناسی،ژنتیک و روان‌کاوی به وجود آمد،صحنهء تعلیم و تربیت دچار تغییر و تحول قابل ملاحظه‌ای‌ شد و اندیش‌ها و نظریات جدیدی مطرح‌ گردید که تمام شیوه‌های روان‌سنجی و آزمونهای روان‌شناختی را مورد تجدیدنظر جدی قرار داد. «والون»که بلافاصله بعد از آزادی‌ فرانسه در سال 1944،به مدیریت تعلیم و تربیت ملی برگزیده شد،پروژه خود را با شعار«عدالت برای همه»تدوین کرد و وظایف عمدهء روان‌شناسی تحصیلی بدین‌ شرح تعریف شد: 1-کنترل روان‌شناختی دانش‌آموزان: روان‌شناس تحصیلی باید شناخت کافی‌ داشته باشد و به روشها و ابزارهای مناسب‌ برای تعیین وضعیت روحی،ذهنی،عاطفی‌ و اجتماعی هردانش‌آموز مجهز باشد. گرچه«والون»موفق نشد شخصا تمام‌ این اهداف را اجرا کند،بعد از او«زازو»16و دیگر روان‌شناسان این کار را دنبال کرد و در وضعیت و جایگاه روان‌شناسی تحصیلی‌ تحول به وجود آوردند،به طوری‌که‌ علی رغم مخالفتهای متعدد بعضی قشرهای‌ فرهنگی سنت‌گرا و سیاستگذاران آموزشی، روان‌شناسی تحصیلی امروزه در فرانسه‌ اهمیت خاصی دارد و حضورش در صحنه‌ آموزشی،به اندازهء دیگر نهادهای آموزشی و تربتی حیاتی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.