Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش: واقعیت ها و مشکلات آموزش های عملی در آموزشگاه ها و پیشنهادهایی برای توسعه آن ها

مترجم:

(4 صفحه - از 60 تا 63)

خلاصه ماشینی:

"» لیاء خالدی،معلم دورهء ابتدایی:«در کتاب‌هایک لاس پنج و ششم ابتدایی‌ واژه‌های علمی فراوانی وجود دارد که به‌ توضیح عملی نیاز دارند و دانش‌آموزان معنی‌ این واژه‌ها را از طریق شرح و تفسیر درک‌ نمی‌کنند؛مگر این‌که آن‌ها را از طریق‌ آزمایش عملی توضیح دهیم و این امر جز با در اختیار داشتن آزمایشگاه‌های مجهز در مدارس امکان‌پذیر نیست از سوی دیگر اکثر معلمان دورهء ابتدایی به دلیل نگذراندن دورهء آموزش‌های لازم و ضروری در زمینهء شیوه‌های عملی تدریس،در این زمینه‌ شناخت کافی ندارند امیدواریم مسئولان‌ امر در این زمینه همکاری کنند. از سوی دیگر،دبیران و مسئولان اکثر آموزشگاه‌های مدارس منطقه توانایی و تخصص لازم برای انجام دادن آزمایش‌های‌ علمی و عملی در حضور دانش‌آموزان را ندارند و حتی بعضی از آن‌ها عقیده دارند که‌ تعطیل کلاس درس و روانه کردن‌ دانش‌آموزان به آزمایشگاه مرکزی یک کار بیهوده و مغیر با نظم مدرسه است. با بررسی و تحقیق برخی از مطالب کتاب‌های‌ درسی،به ویژه علوم طبیعی و بازدید از تعدادی مدارس کشور،دریافتیم که نظام‌ آموزش و پرورش ما با مشکلات و نارسایی‌های فراوان روبه‌روست که‌ مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:نامشخص‌ بودن انگیزه و هدف اصلی محتوای برخی‌ مطالب درسی،کمبود وسایل و لوازم مورد نیاز برای انجام دادن آزمایشهای عملی، برخوردار نبودن نیروهای برگزیده مدارس از دانش و تخصص‌های لازم،نبود وسایل‌ مورد نیاز مطالب آزمایشی کتاب‌های درسی‌ در آزمایشگاه‌های مدارس،قدیمی و از رده‌ خارج بودن برخی از وسایل آزمایشگاه‌های‌ مدارس کشور،دسترسی نداشتن معلمان و دانش‌آموزان به کتاب راهنمای آزمایش‌های‌ عملی و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.