خلاصه ماشینی:
"قهرمانان اسطورهای نیز انعکاسی از موجودات زمینی هستند که زمانی در ذهن جمعی ملل کهن دارای مقام و اهمیت بودهاند؛چنانکه در اساطیر یونان در کنار «هرکول»قهرمان اسطورهای،شماری از ارباب انواع کوه المب جای دارند که بیشترشان جلوههایی از عناصر طبیعت هستند.
ب)منشأ و زمان پیدایی اسطورهها27 برای دریافت ریشهء اسطورهها باید به دوران کهن بازگشت؛دورانی که انسان با طریقهء معیشتی سخت و پرمشقتی روزگار میگذراند و در برابر طبیعت ناشناخته، پیچیده،قانونمند و شگفتیزایی قرار داشت که قدرتمندانه بر او تسلط داشت و از این سلطه چنان درمییافت که نیروهای خردمندی،فراتر از آنچه در دید میآید،او را در محاصره دارند و تقدیرش را رقم میزنند.
علاوه بر آنچه گفته شد،برای آدمیان عهد کهن داشتن نسب گیاهی یا جانوری نوعی پشتوانه به حساب میآمد و نمودار نام و نسبت گروههای اجتماعی آن عهد بود،از همین روی نام بسیاری از بزرگان و شاهان اساطیری و حماسی ایران با واژه اسب همراه بود که هرکدام به صفات و امتیازاتی خاص ممتاز بودند و نیز داشتن نامهای جانوران از این رهگذر قابل تأمل است؛همچون تهمورث(روباه تیزرو و قوی)ارداویراف (گراز مقدس)گرگسار،شاهین،اردشیر (شیر مقدس)و...
حماسه همچون اسطوره گزارشی داستانی از روزگاران نخستین است و در حقیقت تاریخ داستان با زمینهای ملی و دینی است و از عصری سخن میگوید که انسان تلاش کرده است تاریخ خود را با تفسیر و توضیح جهان درهم آمیزد.
این بدان معناست که برای پدیدههای شگفت و خارق عادت لازم است که پهلوانان و قهرمانان غیر طبیعی و غیر معمول باشند تا بتوانند از عهده برآیند؛به علاوه، لازمهء ادبی و داستانی بودن یک اثر آن است که روایت و نقل واقعه چیزی بیشتر از واقعیت در خود داشته باشد و باید کارهایش چنان باشد که اهمیت ملی و مذهبی داشته باشد."