خلاصه ماشینی:
"اما کسانی که پردهء پندار را از دیده خود کنار زدهاند،همیشه این سؤال را در ذهن کنجکاو و در نگاه تیزبین خود میپرورانند که چگونهاست که پارهای از نگرشها،باورها و ارزشهایی که در هیچ یکا ز اقدامات تربیتی و فعالیتهای رسمی و آموزشهای کلاسیک و مستمر به دانشآموزان منتقل نشده،آنچنان در ساختار شخصیت و نظام اعتقادی و هویت ارزشی آنان ریشه دوانده است که در مقایسه با آن همه آموزش،نصیحت،سخنرانی، پیامرسانی و تبلیغاتی که به طور رسمی و حساب شده و همه جانبه و در مراحل گوناگون سنی و دورههای تحصیلی به آنان القا شده است،سهم بسیار برجسته و نمایانی دارد؟ آیا تربیت یک دستورالعمل و یک نسخه از پیش تعیین شده است؟آیا میتوان در دنیای کنونی،که امواج بدون یوار همهء وجود فرد را به طور نامرئی و ناخواسته تحت تأثیر قرار میدهد،تربیت را در چاردیواری و در مرزهای مفروض ذهنی کنترل و هدایت کرد؟ آیا تریت یک تأثیرگذاری یک طرف و تزریقی است که فرد یا افرادی در قالب «تربیتکننده»،بخواهند متربی را همچون مواد خامی که در دست یک صنعتگر یا نجار و یا تراشکار ماهر است،بهدور از عوامل مزاحم و متغیرهای مداخلهگر،شکلدهند؟ آیا چنین تصوری از مفهوم و تعریف تربیت منطقی است و با واقعیتهای موجود سازگاری دارد؟آیا کسانی که در مقام«تربیت کننده»قرار میگیرند،تصورشان از «تربیت شوندگان»یک تصویر مکانیکی و انفعالی است که هر آنچه را بخواهند،متربی نافذ میگردانند؟ اگر این چنین است،چا درون دادهها،با بروندادهها همخوانی ندارد و چرا دانشآموزان همانی نمیشوند که ما میخواهیم؟ برای پاسخ به این سؤال و دهها سؤال دیگر که،علیرغم مغایرت با فرضیههای موهوم ذهنی،از این واقعیت آشکار برمیخیزد،قبل از هر چیز باید به برداشتها و تصوراتی که درباره تربیت و ماهیت آن وجود دارد،اشاره کنیم."