Skip to main content
فهرست مقالات

گریزی علمی - فلسفی بر فرآیند روشنگری معلم در بطن تاریخ

نویسنده:

(4 صفحه - از 44 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : معلم، توحید، علم، تاریخ، عشق، متعلم، عقل، انسان، اجتماعی، شرک

خلاصه ماشینی: "»اما او به این مطلب که امکان‌ دارد علم موجب سقوط آدمی شود، توجهی نداشته است و به همین دلیل دکتر علی شریعتی نظریهء او را انکار می‌کند و می‌گوید:«ابتدا توحید بوده است و به علت‌ تولد تمدن از مادر طبیعت و تولد بورژوازی‌ از مادر فئودالیته است که انسان شرک را به‌ جهت خودخواهی‌هایش جای‌گزین توحید کرده است؛البته در لباسی توحیدی. در این صحرای‌ سرگردانی‌ها و حیرانی‌هاست که گاه انسان‌ با تمام ضعف‌ها و نقص‌هایش،به اختیار خود و با ارادهء آهنین‌اش به راه می‌افتد، صحراها را پشت‌سر می‌گذارد و به کمک دو بعد عشق و عقل و میزانی به نام عمل، به حقیقت نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود دامنی از گل و قدحی از گلاب برمی‌گیرد و به قول عرفا و صوفیان به میان خلق باز می‌گردد تا آن‌ها را با خود هم‌سفر کند و به‌ حقیقت برساند. معلم هم اوست که‌ روش‌های کیمیا صفت کنفوسیوس و تائو را توأما به‌کار می‌گیرد،عقل و عشق را چون‌ تار و پودی می‌بافد و به مثابه جامه‌ای بر تن‌ عمل می‌پوشاند؛تناقض فلسفی جمع‌ ضدین را حل می‌کند و انسانی را که طی‌ تاریخ به سوی شرک می‌رود،از جبر تاریخ، طبیعت،خویشتن و اجتماع رها می‌کند و به سوی توحید باز می‌گرداند و باعث می‌شود که ترفیع سه جنبهء عقل،عشق و عمل باعث‌ تکامل توحیدی به معنای واقعی کلمه گردد و انسان را از سرگردانی‌ها برهاند. معلم میوهء ممنوعه یا آگاهی را به خورد آدمی می‌دهد و درد و نرج را به جان آدمی می‌ریزد و این‌ آگاهی دادن است که انسان را به جایگاه قبل از ظهورش باز می‌گرداند و به قول‌ دکتر شریعتی:«چه بسیارند کسانی که چنان‌ بی‌درد و رنج زیسته‌اند که گویی هنوز میوهء ممنوعه را نوش جان نکرده‌اند و این است‌ ذنب لا تغفر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.