Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگی و هنری: چند راهبرد عملی برای تقویت مهارت خواندن

نویسنده:

(3 صفحه - از 26 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : خواندن، تقویت مهارت خواندن، فارسی، معلم، دانش‌آموزان، آموزش، قرائت، زبان، فرهنگی، کودکان

خلاصه ماشینی: "لازمهء این‌ گونه آن است که دانش‌آموز،در مرحلهء اول‌ مهارت کافی کسب کرده باشد؛ضمن این که‌ الزاما برای گذراندن مرحلهء اول به زمانی‌ طولانی نیاز نیست،امکان دارد مرحلهء دوم با فاصلهء اندکی پس از هر«مورد آموزشی»رخ‌ دهد؛مثلا در سال اول دبستان مشاهده می‌شود که معلم،یک یا چند نوبت جمله‌ای را از روی‌ کتاب می‌خواند دانش‌آموزان می‌شنوند و بعد از آن،با خواندن علایم(خط)،با صدای بلند آن جمله را تکرار و«قرائت»می‌کنند. شاید انتشار شیوه‌نامه‌ای برای تدریس‌ این‌گونه درس‌ها و بازنگری هدف‌هایی که‌ موجب درج این‌گونه متون امروزی در کتاب‌های فارسی می‌شود و نیز توجه دادن معلمان به اهمیت خواندن این متن‌ها در کلاس‌ به وسیلهء خود معلم به«خواندن»متن‌های روز و معاصر در کلاس کمک کند. اما متأسفانه‌ به دلیل عدم تأکید به«خواندن»در مراکز آموزش‌ عالی و تربیت معلم و به صرف گذراندن دروس‌ و واحدهای نظم و نثر فارسی معلمان،و با اکتفای اندک به قرائت متنی کوتاه در آزمون‌های‌ پایان‌ترم،این مهارت به آموزگاران آینده آموخته‌ نمی‌شود؛ازاین‌رو این معلمان،که خود شیوهء درست آموزش«خواندن»(به دو مفهوم مطالعه‌ و قرائت)را نیاموخته‌اند،به کاری بسیار مهم‌ گمارده می‌شوند و طبیعی است که امروزه ثمرهء نامطلوب دهد؛ثمره‌ای که ما را وامی‌دارد دربارهء برخی بدیهیات به گفتگو بپردازیم و اهمیت اموری روشن را روشن سازیم! این هدف که‌ در لابه‌لای دیگر اهداف به حدی به فراموشی‌ سپرده شده است که گاه مشاهده می‌شود دانش‌آموزان سال‌های پایانی متوسطه،با وجود گذراندن دروس فارسی در سال‌های متفاوت‌ تحصیلی،در گفتگو و مکالمهء معمولی هم‌ ضعیف‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.