Skip to main content
فهرست مقالات

ذهن آموزش ندیده

نویسنده:

(4 صفحه - از 46 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : مدرسه ،آموزش و پرورش ،یادگیرى ،ایوان ایلیچ ،ذهن ،آموزش و پروش ،املا ،کودک ،دانش‌آموزان ،مدرسه‌اى ،معلم ،شهودى ،کلاس ،آموزش و پروش مدرسه‌اى ،یادگیرى مدرسه‌اى ،یادگیرى شهودى ،گاردنر ،ذهن آموزش‌ندیده ،دیکته ،مدرسه‌زدایى ،اجتماعى ،کتاب ،ذهنى کودک نشان ،ذهن مدرسه‌اى ،تفکر ،یعنى ،نظام آموزش و پرورش ،تفکر شهودى در کودکان ،جامعه ،یادگیرى دانش‌آموزان

خلاصه ماشینی:

"«هوارد گاردنر»،نمایندۀ این طرز تفکر،در کتاب اخیر خود به نام ذهن مدرسه‌ای نشده یا ذهن آمزوش ندیده،براساس آخرین نظریه‌های روان‌شناختی،به ویژه نظریۀ ژان پیاژه و چامسکی توانسته است عوارض سوء و پیآمدهای پنهان آموزش و پرورش رسمی را مورد نقد وارسی دقیق قرار دهد. «هوارد گاردنر»در مقدمۀ کتاب خود، ضمن ارائۀ انواع مدل‌های هوش و چگونگی شکل‌گیری مراحل تحول ذهنی کودک نشان داده است که یادگیری دانش‌آموزان،با توجه به«سبک یادگیری»و تفاوت‌های فردی به گونه‌ای متفاوت صورت می‌گیرد و به تبع این نوع تفاوت‌ها در یادگیری،عمل‌کردهای متفاوتی نیز رخ می‌دهد. هدف اصلی نویسنده از نگارش این کتاب،پاسخ به این سؤال اساسی و فراگیر در نظام‌های آموزش و پرورش جهانی است که چرا بسیاری از دانش‌آموزان که در سطوح مدرسه‌ای یا دانشگاهی شاگرد اول می‌شوند،در پاسخ به پرسش‌ها و حل مسایل جدید،که اندکی با آن‌چه به طور کلاسیک فرا گرفته‌اند و امتحان داده‌اند متفاوت است،ناتوان‌اند در واقع،نویسنده با تحلیل ساختاری خود از نظام آموزش و پرورش رسمی در پی آن است که یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های این‌گونه آموزش‌ها را، که به همۀ دانش‌آموزان به شیوه‌ای یکسان یاد می‌دهند و یادگیری تنها تراکم اطلاعات و تزریق معلومات صوری است،برملا سازد. «گاردنر»بخش اول کتاب خود را،به توصیف یادگیری تو رشد ذهنی در شخصیت اول یعنی یادگیرنده طبیعی،غیر رسمی و شهودی اختصاص داده است9 و با تکیه بر نظریه‌های روان‌شناختی ژان پیاژه و چامسکی و نیز نظریات زیست‌شناختی و پردازش اطلاعات قصد دارد یادگیری و فعالیت‌های شناختی را از نوزادی تا حدود 7 سالگی،که فهم شهودی ظاهر می‌شود، آن‌طور که هست توصیف به تعلیم و تربیت مربوط می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.