خلاصه ماشینی:
"شیوه تدریس معلمان در مدارس و نحوۀ اداره آموزشگاهها یکی از زمینههای مساعد تربیتی است که دانشآموزان را به مشارکت در فعالیتهای گوناگون مدرسه تشویق میکند.
مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای مدرسه نقش مهمی در دموکراتیک شدن حیات اجتماعی مدرسه ایفا میکند و به تبع آن،در رشد و اعتلای دموکراسی مفهوم،مدرسه دیگر فقط جای آموزش نیست؛ بلکه روابط معلم و دانشآموز به شکلی درمیآید که به واسطه آن همه با هم برای یک هدف فعالیت میکنند.
13 «مرل من»از بررسی دربارۀ تأثیر آموزشگاه بر میزان مشارکت دانشآموزان نتیجه گرفته است:حتی اگر برنامههای آموزشی بر ارزشهای مشارکت دمکراتیک تأکید داشته باشد،اگر اولیای مدرسه در رفتار خود با این ارزشها هماهنگی نداشته باشند،نتیجۀ مورد نظر به دست نمیآید، مگر این که ادارهکنندگان مدرسه خود از تصمیمات مستبدانه،دلخواه و قوانین افراطی خودداری کنند،عمل کرد مدرسه باید از محتوای برنامههای آموزشی پیروی کند14 بنابراین،میتوان گفت: مشارکت دانشآموزان در سازمان مدرسه بستگی زیادی به جو حاکم بر سازمان مدرسه دارد."