Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت: فکر و کلمه

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 18 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : کلمه، فکر، معانى کلمه، کودک، گاو، روان‌شناسى، معنا، رشد، سخن، زبان

خلاصه ماشینی: "از جملۀ این اندیشه‌های جالب و ویژه،نظریات او در زمینه«طبیعت بین زبان و فکر کردن»و نحوۀ تکامل معانی کلمه است. این تحقیقات نه فقط اثبات کرده است که مطالعه واقعی (غیر انتفاعی)توسعۀ فکر کلامی،از طریق به کار گرفتن معنی کلمه،به مثابه واحد تحلیل،امکان‌پذیر می‌شود،بلکه ما را به طرف فرضیه بزرگ‌تری راهبر می‌شود که آن را به منزلۀ نتیجۀ بزرگ‌تر مطالعۀ خود مدنظر قرار می‌دهیم و مستقیما از فرضیۀ اولی منتج می‌شود. برای دریافتن نیروهای محرکۀ آن روابط،باید بررسی ژنتیک2 را از طریق تحلیل کنشی،به مطالعۀ اصلی اضافه کنیم و نقش معانی کلمه را در فرآیند فکر مورد آزمایش قرار دهیم. بر پایۀ چنین تحلیل کنشی،ما باید قادر به نشان دادن این مطلب باشیم که هر مرحله از رشد معنی کلمه،در میان سخن و فکر دارد. نظر به این‌که بیشترین مسائل کنشی،از طریق آزمایش عالی‌ترین شکل فعالیت معین،به آسانی حل می‌شوند، مسئله رشد(معنی)را به طور موقت کنار می‌گذاریم و روابط بین فکر و کلمه را در مغز رشد یافته،مورد ملاحظه قرار می‌دهیم. در این فرآیند،ارتباط فکر با کلمه تغییراتی می‌پذیرد که شاید بتوان در خود آن تغییرات،به مثابه رشد معنای کنشی آن نگاه کرد. کودک،فقط وقتی کاملا قادر به قاعده‌مند کردن فکر خود و فهمیدن سخن دیگران می‌شود که این رشد کامل شده باشد. در واقع،رشد کلامی فکر، جریان مخالف پیدا کرد:از انگیزه‌ای که یک فکر را تولید می‌کند به طرف شکل گرفتن فکر،اول در سخن درونی،سپس در معانی کلمات و سرانجام در کلمات. تحقیق ما نشان داده است که این روابط، بالعکس روابطی ظریف و قابل تغییر بین فرآیندهایی هستند که در طی رشد فکر کلامی رخ می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.