Skip to main content
فهرست مقالات

چرا مدرسه محوری؟

نویسنده:

(4 صفحه - از 32 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : مدرسه، مشارکت، محورى، تفکر لازم براى تحقق مدرسه، مدرسه‌محورى، آموزش و پرورش، برنامه‌ریزى، مدیران، مشارکتى، مدرسه محورى

خلاصه ماشینی:

"تعلیم و تربیت {UU}چرا مدرسه محوری؟ دکتر اقبال قاسمی پویا عضو هیئت علمی پژوهشکدۀ تعلیم و تربیت اگر مدرسه‌محوری را به مثابه برنامه‌ریزی مشارکتی و ادارۀ امور به صورت مشارکتی بپذیریم،چرایی این موضوع از اهمیت و فایدۀ مشارکت عناصر تشکیل‌دهندۀ مدارس فهمیده می‌شود. پژوهش‌های متعدد نشان داده است که هنوز بسیاری از مدیران فاقد تفکر مشارکتی و علاقه به عمل و اندیشۀ جمعی هستند و برای ایجاد ارتباط با دیگران کاستی‌های اساسی دارند. آنان به فکرهای بالقوۀ موجود در محیط کار خود چندان عنایتی ندارند و آیین‌نامه‌ها و تشکیلات موجود در آموزش و پرورش نیز به گونه‌ای است که از بروز هر نوع اقدام و تفکر خلاق ممانعت به عمل می‌آورد. آموزش و پرورش،گل‌مالی نیست که آن را به دست هرکسی بسپاریم!بنابراین، برای تحقق اندیشۀ مدرسه‌محوری باید معلمان و مدیران از میان شایستگان جامعه برگزیده شوند. اگر معلم و مدیر نتوانند راهنمایان آگاه و اندیشه‌گری باشند،چگونه می‌توان سکان کشتی عظیم تعلیم و تربیت را به دست آنان سپرد؟پژوهش‌های متعدد نشان داده است که هنوز بسیاری از معلمان ومدیران شرایط لازم را برای این کار ندارند. در کشور ما قوم‌های گوناگون با خرده‌فرهنگ و ویژگی‌های خاص زندگی می‌کنند،بر مبنای کدام تحقیق می‌خواهیم اندیشۀ مدرسه‌محوری را برای کشوری با این همه گونه‌گونی پیاده کنیم؟متأسفانه اکثر پژوهش‌های صورت‌گرفته در آموزش و پرورش،جزءنگر بوده و هنوز جای پژوهش‌های کلان و جامع خالی است. تا مدیران از جان و دل نپذیرند که همۀ انسان‌ها از نظر شرکت در امور اجتماعی و از آن جمله آموزش و پرورش،دارای حق برابرند،تا معلمان و والدین در این زمینه توجیه نشوند، مدرسه‌محوری خیالی بیش نخواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.