Skip to main content
فهرست مقالات

نقش کتاب های تاریخ و جغرافیا در آموزش هم زیستی مسالمت آمیز (1)(IBE) دفتر همکاری های علمی، بین المللی وزارت آموزش و پرورش

مترجم:

(4 صفحه - از 48 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : آموزش هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ،کتاب‌های درسی تاریخ و جغرافیا ،هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ،جغرافیا در آموزش هم‌زیستی ،آموزش ،تاریخ و جغرافیا ،لبنان ،دانش‌آموزان ،دانش ،اطلاعات ،هویت ،کتاب‌های درسی ،جمهوری چک ،آموزش دروس تاریخ و جغرافیا ،تدریس ،فرهنگ ،آفریقای ،مکان ،آموزش و پرورش ،مفهوم هویت فرهنگی لبنان ،شهروند ،جامعه ،معلمان ،جغرافیا در جمهوری چک ،درس جغرافیا ،قومی ،زندگی ،آموزش جغرافیا ،ملی ،تاریخ کتاب‌های درسی

خلاصه ماشینی:

"آیا کتاب‌های درسی موجود،دانش‌آموزان را از مزایای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز آگاه می‌کند؟ به‌راستی عقیدهء آموزگاران و دانش‌آموزان‌ دربارهء«ضرورت زندگی در کنار یکدیگر» چیست؟ دفتر بین‌المللی تعلیم و تربیت برای‌ پاسخ دادن به این سؤال‌ها،کتاب‌های درسی‌ مدارس چندین کشور با فرهنگ‌های کاملا متفاوت از قبیل کاستاریکا،جمهوری چک، السالوادور،گواتمالا،لبنان، آفریقای جنوبی و کانتون ژنو را،که از تقسیمات کشوری سوئیس محسوب‌ می‌شود،مورد بررسی قرار داده است. در این‌جا این سؤال مطرح می‌شود که آیا شبکه‌های جدید از حاکمیت ملی‌ جانب‌داری می‌کنند یا در رویارویی با مفاهیم‌ گسترده‌تری که به«دهکده جهانی»ارتباط دارد،انعطاف‌پذیرند؟آیا این شبکه‌ها ارتباط میان کشورهای همسایه و یا سراسر جهان را تقویت می‌کنند؟در حال حاضر،برای‌ محافظت از قلمرو کشورها،از کدام ساز و کارهای نهادی استفاده می‌شود؟در این‌ مرحله است که اختلاف میان منافع ملی و بازار جهانی به وجود می‌آید. سؤال‌ دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا شبکه‌های جهانی،سیستم‌های کوچک‌تری را که بر اساس ارزش‌های محلی و سنتی خود به وجود آمده‌اند،به چالش می‌گیرند؟ هم‌زیستی مسالمت‌آمیز،به منزلهء یک وظیفه چنین به نظر می‌رسد که در کلیه‌ کتاب‌های درسی کشورهای ذکر شده، سطح قابل قبولی از تعلیمات مربوط به‌ هم‌زیستی مسالمت‌آمیز به چشم می‌خورد. در واقع،حذف آنچه که روح حیاتی لبنان،یعنی‌ جوامع آن را تشکیل می‌دهد،اقدامی تعمدی‌ برای تقویت یک هویت در میان مردم،یعنی‌ هویت لبنانی است!استفاده از این روش در کتاب‌های درسی سبب می‌شود لبنانی‌ها هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را یک وظیفه تلقی‌ کنند. عقیدهء آموزگاران دربارهء هم‌زیستی‌ مسالمت‌آمیز بر اساس نتایج به دست آمده از پرسش‌نامه‌هایی که در اختیار آموزگاران‌ کشورهای جمهوری چک،السالوادور و لبنان گذاشته شد،در حال حاضر، کتاب‌های درسی تاریخ و جغرافیا بنابر دلایلی رضایت دانش‌آموزان را جلب‌ نمی‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.