Skip to main content
فهرست مقالات

نامه ها و نوشته ها

(4 صفحه - از 4 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : معلم، لپه‌ها، مدرسه، درد، سرش، آموزش و پرورش، دانش‌آموزان، شکوه، نماز، کلاس درس، سر درس حرف نزنی، شاگرد معلم و تشکیلات، عامل معلم و تشکیلات، معلم و تشکیلات، مجموعه، صدای چرق‌چرق لپه‌ها، لپه‌های پرنده، انسان، فکر، معلم کلاس اول، عامل، شاگرد و تشکیلات، مجموعه آموزش و پرورش، صدای زنگ مدرسه، پوشش آموزش و پرورش، شکوه جان، نماز شکوه، شناخت عناصر آموزش و پرورش، دانش‌آموزان به کلاس، دفتر مشق

خلاصه ماشینی: "از پشت در پرسیدیم:چی شده است؟ گفت:«نمی‌دانم؛این لپه‌ها خراب است‌ به جای این‌که بپزند،از دیگ بیرون می‌پرند!» با صدای شلیک خنده،آمد در را باز کرد و ما از دیدن صورت او که پر از خال‌های قرمز شده بود،دلمان را گرفته بودیم و حالا نخند و کی بخند! با او صحبت کردم و دست‌ محبت بر سرش کشیدم و گفتم هیچ ناراحت‌ نباش،امکان دارد این حادثه برای همهء دانش‌آموزان پیش بیاید. اما در مرحله‌ شناخت جزیی باید به این نکات توجه کرد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1-یک سوم جمعیت‌ کشور و یک سوم از طول عمر این جمعیت در برخورد و زیر پوشش آموزش و پرورش قرار دارد. آری‌ او که نام خود را معلم گذاشته بود،مرا که برای‌ اولین‌بار به عرصه مدرسه قدم گذاشته و مملو از شوق و اشتیاق تحصیل بودم،با بی‌مهری‌ تمام و تنها به دلیل این‌که صدای زنگ را نشنیده‌ و سر صف نایستاده بودم،با خطکشی که در دست داشت بی‌رحمانه تنبیه کرد،این مسئله‌ سبب شد تصویر طلایی و روشنی که از مدرسه‌ در ذهنم نقش بسته بود،به زندانی سیاه و تاریک‌ مبدل گردد. این معلم‌ نمونه روزی به خانه ما آمد و با برخوردی‌ صمیمانه و صحبت‌هایی پر از عشق و محبت، سرانجام مرا برای رفتن به مدرسه راضی کرد. در این درازنای هزار و (به تصویر صفحه مراجعه شود) هشتاد ساله غیبت،چه محنت‌ها که بی‌تو کشیده‌اند و در زمان بی‌بازگشت،چه سوزش‌ تیغ‌ها که بر جسم و جان خویش احساس‌ کرده‌اند و چه رنج صبوری دردمندانه‌ای که‌ متحمل شده‌اند و در فراق و هجر تو چه‌ یعقوب‌وار انتظار فرج داشته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.