Skip to main content
فهرست مقالات

حل مشکل و خلاقیت (قسمت آخر)

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 20 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : خلاقیت، اطلاعات، معلم، تفکر خلاق، حل مشکل و خلاقیت، تخم، کلاس درس، اشراق، نشستن، جریان تفکر خلاق

خلاصه ماشینی: "تعلیم و تربیت‌53 جریان تفکر خلاق:پاتریک‌26و والاس‌27در فرآیند خلاق؛چهار مرحله را مشخص کرده‌اند: 1-تهیه:این مرحله مشتمل است بر مطالعه و پرسش مقصوددار،تجربه و جذب‌ اطلاعات برای پرکردن رخنه‌هایی که فرد خلاق در دریافت‌های قبلی خود دارد. دانش‌آموزان باید این‌ احساس را پیدا کنند که حتی کمترین افزایش‌ به معلومات کنونی باارزش است؛نگرشی‌ که امکان دارد،به بهترین وجه،به وسیلهء معلمانی که«همهء جواب‌ها را نمی‌دانند» پرورانده شود و ارزش نهادن بر کار خلاق و منتقدانه شاگردان خود را نشان بدهند. این مطلب‌ تذکاری است بر این‌که معلمان می‌توانند به‌ طور معقول متوقع باشند که همهء شاگردان‌ در تفکر خلاق و کار خلاق به بعضی‌ موفقیت‌ها نایل آیند. آیا در قبال دور شدن از روش‌های سنتی و نتایج سنتی،به حد کافی،از ایمنی شغلی‌ برخوردار و از اضطراب مصون است؟آیا او بچه‌ها را آموزش می‌دهد یا ماده درسی‌ تدریس می‌کند؟آیا روش‌های جدیدی را، از نظر نحوهء مطالب جستجو می‌کند؟ آیا راجع به شاگردان خود و رشتهء تخصصی‌ خویش،شوق و ذوقی در خود احساس‌ می‌کند؟آیا می‌تواند،همراه با طنز،در قصورهای خویش نظر کند؟آیا در این‌که به‌ این رشته سؤالات،بعضی سؤالات‌ در برگیرندهء شخص خودش را اضافه کند، خلاقیت دارد؟ گام دیگر این است که معلم مراقبت کند تا از دورهء تحصیلات استفادهء کامل بشود. P. Guilford در اثر خود با عنوان‌ مختصات خلاقیت به شرح مسأله‌ها و روی‌کردهایی‌ می‌پردازد که در ساخت بعضی ابزارها نقش دارند: ابزارهایی که(استفاده از آن‌ها)ممکن است به تعین ماهوی‌ تمایلات خلاق(پیش از شناخت«محصول خلاق») بیانجامد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.