خلاصه ماشینی:
"با این هدف،تربیت معلم ابتدایی و راهنمایی در کشور برنامهریزی شد و دور اول دانشجویانش هم همان دورهء شهید رجایی و باهنر بود که بهترین فارغ التحصیلان بعد از پیروزی انقلاب را هم ورودیهای همان سال تشکیل میدادند.
از طرفی یک دیدگاه در آموزش و پرورش وجود دارد که کسانی که میخواهند معلم بشوند،باید در یک تربیت مستمر شبانهروزی تحت نظر مربیان قرار بگیرند که هم خودسازی پیدا بکنند و هم اگر در روستایی شروع به کار کردند،بتوانند از عهدهء کارهای شخصی خود برآیند و مسئولیت خود را در سمت معلم،مدیر دفتردار و...
وظیفهء تربیت معلم به آموزش عالی برمیگردد،دلایل شما چیست که معلم باید در آموزش و پرورش تربیت شود؟چرا آموزش عالی نباید این وظیفه را انجام دهد و ما از آنجا محصول آماده بگیریم؟ در هیچجای کشور ما،به جز آموزش و پرورش،تخصصی برای تربیت معلم ابتدایی وجود ندارد.
بنابراین،ما باید طیف وسیعی از ورودیهای تربیت معلم داشته باشیم؛مثلا در مناطق خیلی محروم دانشسراهای سه ساله،یعنی از سال دوم متوسطه بگیریم و سه سال آموزش بدهیم با مدرک فوق دیپلم ابتدایی،که اخیرا شورای آموزش و پرورش تصویب کرده است.
بزرگترین مشکل ما در آموزش و پرورش این است که در مورد ایجاد انگیزه معلم کم کار کردهایم و این دو دلیل دارد:یکی اینکه در آن دوره هیچ پذیرشی در جاهای دیگر نبود و دوم در آن سالهای 59 و 60،مردم روحیه انقلابی بالایی داشتند و من اشاره کردم که ما از سرچشمه گرفته بودیم.
حالا اگر فرض کنیم ما باید به سمتی برویم که تربیت معلم را به آموزش عالی محول کنیم،اولا باید تضمینی وجود داشته باشد که آموزش و پرورش به تدریج وارد این کار بشود."