Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت: ویژگی های کودکان کم توان ذهنی

نویسنده:

(5 صفحه - از 20 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : کم‌توانی ذهنی، کودکان کم‌توان ذهنی، کودکان، اساس طبقه‌بندی انجمن کم‌توانی ذهنی، طبقه‌بندی انجمن کم‌توانی ذهنی آمریکا، تربیت، هوشی، طبقه‌بندی افراد کم‌توان ذهنی، اختلالات، توان ذهنی

خلاصه ماشینی:

"تعلیم و تربیت‌ ویژگی‌های کودکان کم‌توان ذهنی‌35 مجید مهر محمدی‌ کارشناس ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی تعریف کم‌توانی ذهنی بر اساس چاپ‌ دهم طبقه‌بندی بین المللی بیماری‌ها و اختلالات روانی رفتاری سازمان بهداشت‌ جهانی(1375)عبارت است از:«کم‌توانی‌ ذهنی حالتی از رشد بازداری شده یا ناکامل‌ ذهن است که به ویژه با اختلال در مهارت‌هایی که در جریان دوره رشد ظاهر می‌شود،مشخص می‌گردد و بر تمام‌ جلوه‌های هوش،یعنی توانایی شناختی، زبانی،حرکتی و اجتماعی تأثیر می‌گذارد. اگر آزمون‌های هوشی ملاک‌ IQ برای کم‌توانی ذهنی قرار گیرد،فرد باید دو انحراف معیار زیر میانگین نمره کسب کند که در این صورت حدود 27/2%افراد جامعه الزاما کم‌توان ذهنی شناخته‌ می‌شوند. 1-کودکان دیرآموز40 کودکی که رفتار اجتماعی و تحصیلی او پایین‌تر از ملاک‌های سطح سنی او قرار دارد و هوشش در سطح بین 1 تا 2 انحراف معیار زیر میانگین آزمون‌های هوشی است(69 تا 83 در استانفوردبینه و 70 تا 84 در وکسلر) این کودکان با توجه به منحنی فرضی،136% کل جمعیت را تشکیل می‌دهند. (جدول) *ویژگی‌های کودکان کم‌توان ذهنی‌ بر اساس طبقه‌بندی انجمن کم‌توانی ذهنی‌ آمریکا44 1-کم‌توانی ذهنی خفیف‌45 نمرهء این گروه در آزمون‌های هوشی بین‌ 2 تا 3 انحراف معیار زیر هنجار است(52 تا 67 در استانفوردبینه و 55 تا 69 در مقیاس‌ وکسلر). کم‌توانی ذهنی شدید47 نمرهء این گروه در آزمون‌های هوشی بین‌ 4 تا 5 انحراف معیار زیر هنجار است(20 تا 35 در استافوردبینه و 25 تا 39 در مقیاس‌ وکسلر). کم‌توانی ذهنی عمیق‌48 نمرهء این گروه در آزمون‌های هوشی بیش‌ از 5 انحراف معیار زیر هنجار است(19 و کمتر در استانفوردبینه و 24 و کمتر در مقیاس‌ وکسلر)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.