Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر روانشناسی بازی (2)

نویسنده:

(3 صفحه - از 28 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : کودک، سن، مسجد، خیال، ورزش، سخن، بازی کودکان تقلید اعمال، بازی‌های نمایشی، سن کودک، نمودگار

خلاصه ماشینی: "مطالعه در این زمینه‌ نشان داده است که هرچه سن کودک کمتر باشد،شمار فعالیت او در بازی بیشتر می‌شود و هرچه سن بالا رود از شمار فعالیت‌ وی کاسته می‌گردد. 11 نوع بازی هم با بالا رفتن سن کودک تغییر می‌کند؛یعنی کودک در آغاز عمر به‌ بازیچه‌هایی از جهت رنگ و صدا توجه‌ می‌کند و در سن بالاتر مجذوب بازیچه‌هایی‌ می‌شود که همراه با فعالیت ذهنی و فکری‌ باشد. سپس به بازی‌های دسته جمعی‌ می‌گرود و آن‌گاه سرگرم سینما رفتن، تماشای تلویزیون و بازی‌های ورزشی‌ می‌شود،مسبب بروز این دگرگونی چند چیز است: 1-کودک هرچه بزرگ‌تر می‌شود،وقت‌ کمتری برای بازی خواهد داشت. بنابراین،باید گفت بازی کودکانه‌ غیر رسمی است؛اما به تدریج با بالا رفتن سن‌ کودک از قواعد و اصول و موازین خاص‌ تبعیت می‌کند،مستلزم تهیهء وسایل خاصی‌ است و به زمین‌ها و مکان‌های ویژه‌ای وابسته‌ می‌شود و بازیکنان نیز بنا بر ذوق و معیار خاص از میان کودکان انتخاب می‌شوند و بازی رسمیت می‌یابد. یکی از آثار بازی‌های نمایشی آن است که‌ کودک را در فرار از واقعیت‌های تحمیلی‌ یاری می‌دهد و اثر دیگر آن،وسعت بخشیدن‌ به دامنهء تخیل کودک است تا از این راه‌ آرزوهایی که اعمال آن‌ها در جهان واقعیت‌ عملی نیست،در عالم خیال عملی شود. کودکان زیر سه سال در بازی‌های نمایشی‌ به سه مورد از موارد گوناگون این نوع بازی‌ بیشتر اهمیت می‌دهند: 1-شخصیت‌سازی‌13یا جان‌دار انگاری؛به این معنی که کودک با نیروی خیال‌ به عروسک‌ها و اشیای بی‌جان،جان‌ می‌بخشد و بدان‌ها شخصیت می‌دهد. ایشان درباره پیامبر اکرم و رسالت خطیر او و ویژگی‌هایش‌ سخن گفت و در لابه‌لای سخنان خود اشاره کرد که‌ «حضرت ابو طالب موحد بوده است»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.