Skip to main content
فهرست مقالات

نظارت و راهنمایی تعلیماتی ضامن رشد دانش آموز (2) (برنده هشتمین دوره مسابقه قلم معلم)

نویسنده:

(3 صفحه - از 62 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : راهنمایی تعلیمی ضامن رشد دانش‌آموز ،معلم ،نظارت و راهنمایی تعلیماتی ،راهنمایی تعلیماتی ،تدریس ،اطلاعات ،معلم نظارت و راهنمایی تعلیمی ،تدریس معلم در کلاس درس ،کلاس درس ،آموزش و پرورش ،نظارت بالینی ،تخصصی ،تعلیم و تربیت ،راهنمایی تعلیماتی عمومی ،مدرسه ،راهنمایی تعلیماتی تخصصی ،وظایف ،بهبود یادگیری دانش‌آموزان در مدرسه ،فعالیت راهنمای تعلیماتی تخصصی ،قلم معلم نظارت و راهنمایی ،راهنمای تعلیماتی با معلم کلاس ،بهبود امر تدریس و یادگیری ،مشاهده راهنما از تدریس معلم ،کلاس و مشاهده تدریس معلم ،درس نظارت و راهنمایی تعلیماتی ،بهبود فرآیند تدریس و یادگیری ،ناظر ،بهبود ،کادر آموزشی ،بهبود امر آموزش و یادگیری

خلاصه ماشینی:

"وظایف این گروه از راهنمایان‌ تعلیماتی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: 1-وظایف عام:وظایف عام راهنمای‌ تخصصی بیشتر شامل موارد زیر است: تبیین اهداف اصلی و فرعی آموزش و پرورش برای معلمان،ایجاد انگیزه در معلمان برای بهبود امر آموزش و پرورش، ایفای نقش رابط بین معلمان و مقامات‌ آموزشی،ایجاد محیطی که تعارض بین‌ اهداف فردی معلمان و اهداف نظام به حداقل‌ برسد،کشف نقایص موجود در برنامه‌ها و محتوای مواد درسی و گزارش آن به مراجع‌ ذی صلاح برای تغییر و اصلاح،کمک به‌ ایجاد محیط عاطفی متناسب برای رشد دانش‌آموز،ایجاد اعتماد به نفس در معلمان‌ و درک نیازها و مسائل آنان،کمک به معلمان‌ در زمینهء تهیهء وسایل و مواد لازم در تدریس، ارزشیابی از تدریس معلم به منظور رفع‌ معایب. چه کسانی می‌توانند در نقش ناظر و راهنمای‌ تعلیماتی خدمت کنند؟ «منظور از ناظر و راهنمای تعلیماتی تنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) کسانی که این عنوان سازمانی را دارند، نیست،بلکه مدیران مدارس،رؤسای‌ آموزش و پرورش،رؤسای بخش‌های‌ آموزشی(ابتدایی،راهنمایی،متوسطه)، رؤسای گروه‌های آموزشی و تمام کسانی که‌ مسئولیت دارند به اعضای هیأت آموزشی‌ کمک کنند تا عملکرد خود را بهبود بخشند، راهنمایی تعلیماتی هستند. او باید تجربه و سابقهء تدریس‌ و توانایی حرفه‌ای داشته باشد،انتقادپذیر باشد و سعه صدر داشته باشد،برای فراهم‌ آوردن زمینهء کوشش‌های گروهی بکوشد، به بهبود روابط انسانی در حیطهء کار خود کمک کند،همواره درصدد پرورش‌ استعدادهای معلمان باشد،با تازه‌های‌ آموزشی و تربیتی آشنا باشد،به مبانی علمی‌ نظارت و راهنمایی تعلیماتی،یعنی روش‌ها و فنون تدریس،روان‌شناسی تربیتی، نظریه‌های یادگیری،نظریه شخصیت، سنجش و اندازه‌گیری،تاریخ و جامعه‌شناسی آموزش و پرورش،مشاوره و بهداشت،مدیریت آموزشی،فلسفهء آموزش‌ و پرورش،برنامه‌ریزی درسی و نظریه آن، وسایل ارتباطی و فن‌آوری و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.