Skip to main content
فهرست مقالات

آثار جمعیت بر آموزش در ایران و کشورهای دیگر (2)

نویسنده:

(5 صفحه - از 48 تا 52)

کلید واژه های ماشینی : جمعیت، سواد، آموزش و پرورش، دانش‌آموزان، مشکلات افزایش جمعیت دانش‌آموزی ایران، مدارس، مدارس غیر انتفاعی، مدیران، میزان سواد، پوشش واقعی تحصیلی

خلاصه ماشینی:

"تأثیر قسمت دوم‌ آثار جمعیت بر آموزش‌ در ایران و کشورهای دیگر117 کامبیز اسماعیل‌نیا شیروانی‌ کارشناس ارشد مدیریت آموزشی (به تصویر صفحه مراجعه شود) دخالت نهضت سوادآموزی،به ویژه در ارتقای میزان سواد در مناطق روستایی‌ درخور توجه و تقدیر است. تدابیری که برای رفع‌ مشکلات افزایش جمعیت‌ دانش‌آموزی ایران‌ به کار گرفته شده است: الف)مدارس غیر انتفاعی‌ (مشارکت)118 مسؤولان آموزش‌ و پرورش و مقامات دولتی، افزایش جمعیت دانش‌آموزی‌ را در دهه‌های آینده به منزلهء یک واقعیت پذیرفته‌اند و ازاین‌رو،بر آن شده‌اند که راه حل‌هایی برای بهبود سیستم آموزشی کشور جستجو کنند. به دلیل این که محدودیت منابع همواره‌ مهم‌ترین عامل در ناتوانی دولت‌ها برای‌ بهبود کمی و کیفی خدمات دولتی، از جمله خدمات آموزشی شناخته‌ می‌شود،اولین راه حلی که مورد توجه‌ قرار گرفت،پیدا کردن منابع مالی‌ دیگری(به جز منابع مالی دولتی)برای‌ تأمین هزینه‌های رو به افزایش در آموزش و پرورش بود. ب)سیستم آموزشی غیر متمرکز (شوراهای آموزش و پرورش منطقه‌ای)119 یکی از راه حل‌هایی که برای مواجهه‌ با مشکلات کنونی در آموزش و پرورش‌ مورد توجه مسؤولان قرار گرفته، تمرکززدایی است. به طور کلی،در تمرکززدایی ساختاری،سلسله مراتب‌ اختیار و قدرت کاهش می‌یابد و تفویض‌ واقعی اختیارات و مسؤولیت و مشارکت‌ مردم در تصمیم‌گیری‌های‌ آموزش و پرورش افزایش پیدا می‌کند و همان‌طور که گفته شد،بلوغ فرهنگی، آگاهی سیاسی و توسعه اقتصادی جامعه‌ و اعضای آن،از عوامل تعیین‌کنندهء گرایش و میزان موفقیت این‌ نظام‌هاست. پ)ایجاد نظام جدید آموزشی‌120 علی‌رغم پیروزی انقلاب اسلامی‌ در سال 1357 و تغییرات بنیادی در اهداف جامعه و آموزش و پرورش‌ کشور،نظام و برنامه‌های آموزشی به جز در موارد استخدامی و محتوای برخی از مواد درسی،به فعالیت‌های خود ادامه‌ دادند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.