خلاصه ماشینی:
"چنین روشی سبب خواهد شد که کودکان بر این عقیده باشند که این نیز یکی از همان کارهای مدرسه است،اگر برای انتخاب کتاب،کودکان نظر خود را بگویند و حس کنند که کتابها جزو اموال خود آنهاست و اگر کتابخانه به دست خود آنها و برای خودشان اداره شود،همیشه ذوق و شوق خواهند داشت که کتب کتابخانه کلاس را صفحه به صفحه ورق بزنند و با مطالعه آنها اوقات خود را به بهترین نحو بگذرانند.
یک معلم باید با چگونگی علاقهمند کردن شاگردان به مطالعه و برنامهریزی این کار و چگونگی تطبیق آن با برنامهء کلاسها کاملا آشنا باشد و همچنین شناخت نقش معلم و کتابدار در این زمینه و دانستن چگونگی تبدیل این علاقه به عادت و سپس به شوق و ایجاد همکاری بین خانواده و آموزشگاه و کتابخانه و تنظیم برنامه کار با کودکانی که یا کتاب نمیخوانند یا انحراف خواندن دارند، نکاتی هستند که معلم باید بداند تا در این زمینه نیز آموزش و پرورش بتواند از نظر کیفی پیش برود.
مثلا مراقب باشد که آیا کودک وقتی وارد کتابخانه مدرسه میشود،میداند کتابهای مذهبی، علمی،شعر،بیوگرافی یا افسانه را باید از کجا بردارد؟آیا پیش از انتخاب کتاب، (به تصویر صفحه مراجعه شود) به عنوانهای آنها نگاه میکند؟آیا برای تعیین محل کتابها از دیگران کمک میخواهد؟آیا میخواهد یک یا دو کودک دیگر را به سلیقه خود در انتخاب کتاب،رهبری کند؟آیا واقعا میگردد و میخواهد کتابها را بشناسد یا سرگردان و بیهدف وارد کتابخانه میشود؟ مشاهدهء کدک در کلاس و کتابخانه سایراطلاعات لازم و مساعد را نیز در اختیار معلم میگذارد."