خلاصه ماشینی:
"در بررسی سلامت روانی و ساختار شخصیتی ویژگیهایی وجود دارد که علاوه بر نشان دادن حد قابل قبولی از سلامت روانی،نشانههای معتبری از آمادگی شخصیت برای توفیق در حرفهء معلمی است.
اگر باور داشته باشیم که روان رنجوران، مدیران موفقی نخواهند شد،باید تأکید کنیم که در کار ادارهء کلاس، هیچ عاملی به اندازهء سلامت روانی معلم در تأمین امنیت خاطر دانشآموزان مؤثر نیست.
معلمانی که از ضعفهای خود آگاه نیستند،نمیتوانند این کاستیها را بپذیرند،در پوشش رفتاری جبرانی و گاه معکوس نمایان میشوند و با ایجاد دیواری دفاعی،به جای نفوذ در دانشآموزان، در پی کسب اقتداری دروغین،رفتارهای سلطهجویانه در پیش میگیرند و با حربههایی چون ارعاب و تنبیههایی غیر عادلانه برای حفظ خود،امنیت روانی کلاس را به خطر میافکنند.
این امر یک ویژگی شخصیتی و روانی است و همانگونه که ذکر شد،در زندگی گذشتهء فرد ریشه دارد.
چنانچه آستانهء تحمل عصبی پایین باشد،تحمل کلاس، فشار روانی ناخوشآیندی به معلم تحمیل میکند و در موارد زیادی سبب بروز پاسخهای نامطلوبی چون پرخاشگری و درگیری میشود.
احتمال دارد کسانی که زود انگیخته میشوند،در برابر فشار زیاد شکنندگی عاطفی از خود بروز دهند و از آنجا که تأثیر هیجانها گاه تا زمانی طولانی دوام میآورد،تنشهای مستمر،ضمن آنکه سلامت جسمانی را به خطر میاندازند، سبب عملکرد ضعیف و اشتباهآمیز میشوند.
در کار مدیریت،که رودررو با تصمیمگیریهای پیچیده و مکرر و نیز ارتباطهای انسانی وسیع است و بهخصوص در کار«مدیریت کلاس»، توجه به درجه مقاومت افراد در هنگام بروز هیجانها اهمیت زیادی دارد.
این توانایی به مقدار زیادی در احساس امنیت روانی خود معلم ریشه دارد."