خلاصه ماشینی:
"از جمله: 1-کمک به اتخاذ تصمیمهای آموزشی بعضی از موارد آشکارتر این تصمیمها به مسائل زیر ارتباط دارد: کدام گروه از فراگیرندگان باید به کلاس بالاتر ارتقا یابند؟ در کدام یک از مراحل تدریس،دوره کردن کلی مطالب درس مفیدتر است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) فراگیرندگان،تا چه اندازه برای استفاده از تجارب یادگیری خاصی که برای آنها در نظر گرفته شده است،آمادگی دارند؟ پیشرفت فراگیرندگان در تجارب یادگیری معینی که در درس برای آنها پیشبینی شده است تا چه اندازه سریع خواهد بود؟ اینگونه تصمیمهای آموزشی را به کمک اطلاعات عینی،که از طریق آزمایش به دست میآید و به منزلهء«مبنای داوری»هب کار میرود،میتوان به نحو دقیقتر و صحیحتری انتخاب کرد.
)،مورد زیر،از جمله آثار منفی آموزشی و روانی برگزاری آزمونها و امتحانات تلقی شده است: 1-اضطراب به دلیل ارتباط و گره خوردن امتحانات با سرنوشت آیندهء تحصیلی و شغلی افراد امتحاندهنده از یک طرف و ایجاد نوعی ابهام ناشی از برگزاری امتحان (علی الخصوص در امتحانات تشریحی که ضعف و تردید در ارزشگذاری نمرههای امتحانی بهطور ذاتی امری کاملا بدیهی است که گاه به دلیل بستگی کامل آن به سلیقه و شرایط مصحح تا چندین نمره متغیر است)از طرف دیگر،ایجاد اضطراب و دلهره از آثار منفی امتحان تلقی میشود.
14 5-سایر انتقادهای ناظر بر آثار منفی برگزاری امتحانات از نظر روانی و آموزشی الف)اثر قهقرایی امتحانات بر فعالیت آموزشی:«به جای این که آموزشی مطابق هدفهای معین داده شود و امتحان در حکم یک وسیلهء سنجش پیشرفت میزان تحقق هدفها به کار رود،این امتحانات هستند که آموزش را تحت الشعاع قرار دادهاند و معین میکنند که چه نوع آموزشی باید عرضه شود و عمل تدریس چگونه انجام گیرد."