خلاصه ماشینی:
"(سروش،شرق،شماره 98، یکشنبه 32 آذر 2831) در این حالت،آیا میتوان بحث از درون و برون یک مفهوم کرد؟به بیان دیگر،آیا میتوان این جزء دوم(مفهوم یا صفت)را بیرونی آن هویت زبانشناختی تعریف کرد یا به محض این همنشینی،جزئی از هویت آن مفهوم محسوب میگردد؛ آیا،اساس در واپسین تحلیل،تعریف دموکراسی جز در جغرافیای مشترک درون و برون،ذهنیت و عینیت ممکن است؟ آیا میتوان خارج از فضایی بینامتنی Intertext برای دموکراسی بستری قائل شد و هویتی شفاف و ناب برای آن ترسیم و تصویر کرد؟ آیا میتوان دلالت صریح دموکراسی را از دلالت ضمنی آن جدا کرد و اولویت دلالت صریح را به عنوان معنای اولیه و اصلی پذیرفت؟ آیا دموکراسی بیواسطه فهم آدمی درک میشود یا با واسطه؟اگر با واسطه،آیا فهم دموکراسی از درون ممکن است؟به بیان دیگر،آیا فهم دموکراسی درون پرده است؟ آیا گزارههای جدی و محکم دموکراسی،که همچون حصاری مستحکم از تعریف واحد و شفاف و عام حفاظت میکنند،فراتر از هر گزاره و نص قدسی امکان قرائت و باز قرائت را به ما نمیدهند؟ آیا این حکم که«مقام تعریف مقام ذهنیت است»تنها در مورد دموکراسی صادق است و یا سایر مقولات و پدیدههای انسانی نیز مشمول چنین حکمی میشوند؟اگر این حکم عام است،اولا تغییری در اصل قضیه حاصل نمیگردد،زیرا عینیت جز از رهگذر ذهنیت قابل فهم و بحث نمیگرد(به تعبیر دریدا،واقعیتها بر ساخته گفتمانی هستند)،ثانیا،در عرصه همین ذهنیت است که جنگ هفتاد و دو ملت یا جنگ علیه همه برپاست،ثالثا تعریف مطلق و استعلایی نداریم،رابعا،با فرض پذیرش این حکم،باید تکلیف خود را در مقابل«دلالتهای بازی»به عنوان (به تصویر صفحه مراجعه شود) استعارههایی از تکرار و واگشت در آوایهای(هنری لوئیس گیتس)؛بازیگوشی و مفاهیم غیر قابل تعریف و تصمیم دریدا(همچون فارماکون،هایمن،ساپلیمنت9؛بحران بازنمایی لاکلاو؛توالی دالهای لاکان،سطح اسطورهای معنای بارت؛از یک طرف،و عدم اجماع نظری و عملی پیرامون این مفهوم و مقتضیات آن،از جانب دیگر،مشخص نماییم."