Skip to main content
فهرست مقالات

اسلام و دموکراسی، سازگاری یا ناسازگاری

نویسنده:

(7 صفحه - از 43 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : اسلام، دموکراسی، سیاسی، دینی، نظارت، سازگاری، حق، اسلام و دموکراسی، قانون، احکام

خلاصه ماشینی:

"برای آزمودن این دو فرضیه ابتدا ضوابط دو تلقی تاریخی و نواندیش از اسلام ارائه می‌شود،آن‌گاه ضوابط سه‌گانه‌ دموکراسی تبیین می‌شود و سپس نقاط چالش‌برانگیز اسلام و دموکراسی در سه موضع مورد مطالعه قرار می‌گیرد: 1-برابری سیاسی همه مردم 2-حق نظارت عمومی 3-تغییرپذیری کله قوانین و مقررات با اراده ملی ضواب دو تلقی از اسلام اسلام بر سه اصل استوار است:ایمان به خداوند قادر،متعال،واحد،ایمان به معاد و آخرت و ایمان به پیامبری‌ محمد به عبد الله(ص)و وحی الهی به او. به نظر می‌رسد از مجموعه‌ مباحث پیشین درباره دموکراسی در مقایسه با هر دینی‌ از جمله اسلام،سه اصل باید مورد بررسی و سنجش‌ قرار گیرد: اصل اول:نظارت همگانی اصل دوم:برابری سیاسی اصل سوم:امکان تصمیم‌گیری عمومی درباره مقررات‌ و سیاست‌ها برخی پژوهشگران از جمله دیوید بیتام،دو اصل اول‌ را به عنوان عمومی‌ترین اصول زیربنایی دموکراسی‌ مورد تصریح قرار داده‌اند؛اما اصل سوم اگرچه ردپای‌ آن در لابلای پاسخگویی به ایرادهای وارد بر دموکراسی‌ جسته و گریخته قابل پیگیری است و ما نیز در فصل‌ دوم به آن اشاره کردیم-به طور مجزا و برجسته و به‌ عنوان یک اصل مستقل مورد بحث قرار نگرفته است. در اسلام سنتی همانند دیگر ادیان تاریخی،اولا وضع قانون و احکام لازم الاتباع‌ برای همگان امری الهی است؛ثانیا انسان به واسطه جهل از معاد و عدم اطلاع از بسیاری از مصالح و مفاسد نفس الامری صلاحیت تصمیم‌گیری درباره جامعه و سرنوشت خود را ندارد و محتاج پیامبران است تا راه را از چاه تمیز دهد؛ثالثا اعتبار یک قانون تا زمانی است که منطبق بر حق باشد چه مردم بخواهند،چه نخواهند؛ بنابراین اقبال یا ادبار اکثریت تاثیری در اعتبار یا بی‌اعتباری قانون ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.