Skip to main content
فهرست مقالات

غیبت انسان مدرن در رمان های ایرانی

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 76 تا 79)

کلید واژه های ماشینی : رمان، اسطوره، مدرن، مدرنیته، شهر، آدم‌ها، ایرانی، تهران، رمان‌های ایرانی، داستان، قصه‌های، غیبت انسان مدرن در رمان‌های، مضمون، اسطوره تهران در رمان‌های ایرانی، در رمان‌های، رمان ایرانی رمان، قهرمان، کتاب، تاریخ، اسطوره تهران، فکر، مقوله‌ای، تهران مخوف، مدرنیته و رمان‌های ایرانی، شهر قهرمان رمان، نگاه، رمان‌های نویسندگان امروزی، شهر تهران، اندیشه مدرن، رمان و داستان

خلاصه ماشینی: "یک شهر واقعی است که ما در آن‌ زندگی می‌کنیم و حال می‌خواهیم بدانیم که بعد از مدت 002 سال در این شهر اسطوره‌ای ساخته و پرداخته شده‌ یا نه؟ اگر بپذیریم اسطوره‌ای شده نمودش در کجا است؟هیچ جایی بهتر از رمان نیست. مثلا همه در بند هزار و یک شب هستند،یا تهران دوره قاجار و امروز را مثل هزار و یک شب می‌بینند،یا فقط شهر آلوده و ناپاک‌ را می‌بینند و در فکر این هستند که چرا در دوره‌ ناصر الدین شاه در تهران تماشاخانه نیست و دنبال این‌ می‌گردند که چرا در تهران موزیکال نمی‌نوازند،یعنی‌ یک سالن ارکستر وجود ندارد. به نظر می‌رسد چون مدرنیزاسیون در ایران در یک‌ بعضی از نویسنده‌های ما سعی کرده‌اند مقوله‌های‌ اسطوره‌ای را یک نوع بازسازی کنند که بعضی‌ها موفق‌ بودند و بعضی‌ها نه چندان موفق،معروفی یکی از موفق‌ترین‌هاست‌ شما در فرانسه ده بیست رمان دارید که انقلاب 8691 در آن‌ها وجود دارد،ولی ما درباره مشروطیت چیزی‌ نداریم. شما باید آدم‌های مشروطه را قهرمان کنید تا از طریق آن خواننده‌ پی به ماجرای مشروطیت ببرد،نه این که تاریخ بخوانیم‌ دید ما غلط است،امروزی نیست یعنی ما هنوز به‌ رمان با دید ژورنالیستی نگاه می‌کنیم. قصه‌های او که خیلی بین‌ دو شهر می‌گذرد،واقعا نمونه کامل پیوند میان فضای‌ قصه و خود قصه است و متفاسفم که با این دید کمتر درباره ساعدی بحث شده و بیشتر سیاسی‌بازی او رو شد که جای خود دارد و به نظر من از آن باب زیاد هم‌ موفق نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.