خلاصه ماشینی:
"ارجحیت کیفیت بر کمیت کاستلز پس از ورود به ایران،در مؤسسه عالی آموزش و پژوهش در برنامهریزی و توسعه،درباره"برنامهریزی منطقهای"سخنرانی میکند تا بر ارجحیت آموزش بر کمیت آن تأکید کند و در عین حال اشاره کند که برای هماهنگ شدن با اقتصاد جهانی باید آموزش در سطح تودهها مورد توجه کشورهای در حال توسعه باشد.
او به کیفیت پایین دانشگاههای ایران در مقایسه با دانشگاههای اروپا و آمریکا اشاره میکند و ضمن بیان مثالی از دانشجویان کالجهای فنی آموزشهای کوتاهمدت در کشوری مثل سویس،معتقد است باید با استفاده از اینگونه آموزشها و بهرهگیری از اینترنت و آموزشهای مجازی برای تمام اقشار جامعه،اثربخشی آموزشی را بیشتر نمود.
غرب در تلفیق بنیادگرایی با اسلام عملکرد ظریف تبلیغاتی دارد کاستلز در مورد بخش دیگری از سخنان هادی خانیکی درباره تحول هویت و یا اهمیت هویت و رفتار دینی پس از جریان 11 سپتامبر در جهان،اضافه کرد که او هم اعتقاد دارد این تحول در مورد دو موضوع به صورت همزمان رخ میدهد؛اول اینکه اهمیت جدی گرفتن هویتها و عقاید مذهبی حتی هنگامی که دچار انحراف شدند،توسط دانشجویان به دنیا نشان داده میشود؛او همچنین عقیده داشت این نکات بسیار اساسی هستند و هرکس این مسأله را نادیده بگیرد،دچار اشتباه بزرگی شده است.
توسعه با مدل واحد امکانپذیر نیست حضور در خبرگزادی میراث فرهنگی،بخش دیگری از جریان سفر مانوئل کاستلز بود؛او در آنجا ضمن تأکید بر اهمیت باور مردم-به دلیل آنکه این باور،ریشه تغییر است-گفت که مدل توسعه سرمایهای را برای کشورهای در حال توسعه مناسب نمیداند و معتقد است نمیتوان مدل واحدی برای توسعه کشورهای جهان ارائه نمود."