Skip to main content
فهرست مقالات

خیلی دور خیلی نزدیک: گزارش رویای شهر، رویای شهروندی میان فرهنگی

نویسنده:

(7 صفحه - از 102 تا 108)

کلید واژه های ماشینی : شهروندی، سیاسی، اسلام، شهروندی میان فرهنگی، شهری، فرهنگی، ترکیه، رویای شهروندی میان فرهنگی، هویت، دینی

خلاصه ماشینی:

"اسلام سیاسی نوین که هم اکنون در حال شکل‌گیری‌ است و گفتمان مسلط جهان اسلام و جماعت‌های اقلیت‌ مقیم جوامع غربی را تشکیل می‌دهد،به شرط ارائه یک‌ پاسخ اجتماعی به مسأله ترور از یک سو و مسأله اسلام‌ ترسی غربیان از دیگر سو،می‌تواند از مؤلفه‌های بنیادین‌ وضعیت جدید"میان فرهنگی‌"باشد"اسلام سیاسی‌"در تعریف روشنی که دکتر"یاسین آکتای‌"از دانشگاه سلجوق‌ آنکارا ارائه می‌دهد،"سیاسی بودن‌"را به مثابه طبیعی‌ترین، معتبرترین و مثبت‌ترین راه همزیستی برمی‌گزیند و به‌ این ترتیب‌"سیاسی می‌شود. " عادت‌شکنی یا به تعبیر دقیق دکتر یاسین‌"اعتیادشکنی‌" اسلام در شکستن‌"عادت‌"هایی که مشارکت تمام عیار شهروندان در حیات سیاسی و اجتماعی را بر نمی‌تابد، روشنفکران غیر دینی ترکیه را نیز به وجد آورده است، زیرا اسلام سیاسی چیزی را که مخالفت سیاسی ترکیه‌ و کشورهای اسلامی سال‌ها در پی تحقق آن بود و نهایتا نتوانست محققش کند،در سیمای مدنی و اجتماعی‌ خود برآورده می‌سازد و این یعنی ورود یک طبقه و یک‌ جریان نوین اجتماعی به عرصه راکد و خاموش سیاست‌". در این‌جا یکی از شرکت‌کنندگان کنفرانس با اشاره به‌ مدل ایران و ناکامی اسلامگرایان ترکیه و مصر و الجزیره‌ در تحقق مواعید خود،می‌پرسد آیا بهتر نیست به جای‌ "سیاست ترس‌"،همین‌"ناکامی‌ها و فلاکت‌ها"را دلیلی‌ موجه بر حساسیت ضد اسلام سیاسی به حساب آوریم؟ یاسین پاسخ روشنی دارد:باید مفهوم این‌"فلاکت‌"به‌ خوبی درک شود؛"فلاکت‌بار"برای که؟مثلا ایجاد انقلاب‌ اسلامی برای چه کسی تبدیل به‌"فلاکت‌"شد؟ "در انقلاب ایران یک سلسله تجارب در خصوص سیاست‌ اسلامی وجود دارد که در اینجا به شیوه‌ای خاص منعکس‌ شده است،بی‌تردید در بطن هر دینی،اختلاف تفاسیر وجود دارد،اما به نظر من مسأله اصلی این چیزها نیست، تلقی انقلاب اسلامی به شکل‌"مسأله ایران‌"به آن‌ خاطر(در دنیای غرب)رواج یافته که ایران یک سیاست‌ نوین اعتراضی را نمایندگی می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.