Skip to main content
فهرست مقالات

تقلیل و تبدیل مفاهیم در ادبیات سیاسی مشروطه

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 19 تا 22)

خلاصه ماشینی:

"باید پرسید این سنت‌گرایان چه‌ تصویری از اسلام در ذهن خود داشتند که مفاهیم جدید را خصم اسلام و شریعت تلقی می‌کردند و در تقابل با طرفداران مشروطه،حتی از همفکری و همکاری با محمد علی شاه ابا نداشتند؟به‌ نظر می‌رسد اینان گمان می‌کردند اسلام دینی است که در تمامی شئون سیاسی،اجتماعی،اقتصادی، حقوقی و مانند این‌ها،متکفل ادارهء زندگی مردم در عرصه‌های خصوصی و عمومی است و در گذشته، حال و آینده،طرح‌ها و برنامه‌هایی مشخص و جزئی برای گردش امور جامعه،ارائه کرده می‌کند و خواهد کرد. هنگامی‌ که تلقی از آزادی،قانون،برابری و مشروطه‌ روشن نبود و دستمایهء کشمکش‌ها و رقابت‌های‌ رهبران فکری مشروطه قرار گرفته بود و به‌ صورت ابزاری برای وارد آمدن تهمت و افترا و دشنام به رقیبان درآمده بود،چگونه پیشگامان‌ مشروطه‌خواهی می‌توانستند تصویر روشنی از خواسته‌های مردم،یعنی از"آنچه نمی‌خواهند" و"آنچه می‌خواهند"به مردم عرضه کنند؟ متأسفانه ادبیات سیاسی در آن روزگار،ادبیات‌ خشونت و تخریب بود،نه ادبیات گفت‌وگو، هم‌اندیشی و رسیدن به مشترکات. برپایهء اسناد موجود، آخوندزاده با جستجو در موضوعاتی که در کوران‌ تحو لات جنبش مشروطه‌خواهی در کانون‌ بحث‌ها و مشاجرات سخت میان رهبران جنبش‌ قرار گرفته بود،در چارچوب فهرستی،بر شماری‌ از بنیادی‌ترین مفاهیم مناقشه‌انگیز انگشت نهاد و به‌اصطلاح با ترسیم صورت مسأله،به‌"تحریر محل نزاع‌"پرداخت،فهرستی که تا حدی مفردات‌ یک نظریهء سیاسی را در دوران مشروطیت فراهم‌ آورد. من فکر می‌کنم باید کار تقلیل و تبدیل و التقاط مفاهیم جدید را در ایران جدی بگیریم،چرا که این روند متأسفانه پس از صد سال از سپری‌ شدن جنبش مشروطه متوقف نشده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.