Skip to main content
فهرست مقالات

آسیب شناسی فرهنگی دانشگاه ها

نویسنده:

(8 صفحه - از 32 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : آسیب ،فرهنگ ،دانشگاه ،سیاسی ،اجتماعی ،دانشجویان ،آسیب‌شناسی فرهنگی دانشگاه ،داوری ،بحران ،ارزش ،فرهنگ ملی ،فرآیند ،علمی ،ناظر ،تغییر ،وضعیتی دانشجو غیر سیاسی ،آسیب‌های فرهنگی ،نظام ،رفتار ،تفکیک آسیب ،فرهنگ رسمی ،آموزش ،جامعه ،واقعیت ،وضعیت ،عامل ،حالت ،وضعیتی نظام گزینش فرهنگی ،شکل ،علوم اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"فرآیند معناشدن تحولات‌ در ذهن ناظر،از سویی مبتنی بر بستری از سازه‌های ایجادکننده معنی است و از سوی دیگر به نسبت استقرارشناسا در بستر مذکور،با نوعی‌ همدلی همراه است؛ازاین‌رو،فرض بر آن است‌ که هیچ ناظر انسانی شاهد غیر همدل تحولات‌ نیست،زیرا اولا عدم استقرار مطلق در بستری‌ از سازه‌های عینی و مفهومی قابل تصورت نیست‌ (یعنی انسان غیر اجتماعی در این بحث‌ موضوعیت ندارد،همان‌طورکه انسان فراتاریخی‌ و فرااجتماعی که مثلا قضاوت درباره آن امور متحول را نه از جانب خود،بلکه از جانب تاریخ‌ یا خداوند انجام دهد،نمی‌تواند در این بحث‌ موضوعیت داشته باشد)و به همین دلیل قضاوت‌ ما تابع تاثیر این سازه‌هاست؛ثانیا امر"تحول‌" لا اقل بین دو حالت واقع می‌شود که هیچ‌یک‌ برای ناظر،ارزش‌های کاملا یکسانی ندارند. نکته بعدی آن است که عوامل موثر بر آسیب‌های فرهنگی،هم می‌توانند درون زاد باشند و هم برون‌زاد؛مثلا تاخر فرهنگی موجود میان دو بخش آموزش و پژوهش،به عنوان‌ عامل درون‌زاد و شکاف بین نسلی،به عنوان‌ عامل برون‌زاد شناخته می‌شوند؛تقلیل‌ دین‌باوری در سطح خانواده‌ها و سپس در دوره‌ آموزش و پرورش قبل از دانشگاه که موجب‌ کاهش دین‌باوری در دانشگاه‌ها و سپس‌ "بحران معنویت‌"در نظام دانشگاهی می‌شود و همزمان به تشدید تعارض میان نسل‌ها نیز می‌پردازد،نمونه‌ای از تاثیر چنین عواملی است. تغییر این منزلت‌ها و اقداماتی که از سوی آحاد تشکیل‌دهنده نظام دانشگاهی برای کسب‌ منزلت صورت می‌گیرد،باعث می‌شود انتظار اصلی از دانشگاه-که تولید و توزیع علم برای‌ حفظ میراث فرهنگی و هدایت پیشرفت است- معوق و معطل بماند و در مقابل،شرایط شکل‌گیری آسیب فراهم شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.