خلاصه ماشینی:
"افزون بر این،در میان این انقلابیون فراانقلاب،گروههای مختلفی را مییابیم که بعضی همچون برخی از شیعیان دوران امام صادق (ع)،با برجسته کردن مقام مذهبی و علمی امام (به تصویر صفحه مراجعه شود) و زیر پا قرار دادن مقام سیاسی ایشان،و بعضی دیگر از رهگذر اصرار ورزیدن بر نوعی پیوند میان تشیع و غالیگری و با ارائه تصویری از امام عصر خود به مثابه موجودی فوق طبیعی،قطب عالم آفرینش و یا حتی خدا فرض کردن او،و عدهای نیز همچون"مفوضه"،با اصرار بر این ایده که خداوند کار جهان از خلق و رزق و اختیار تشریع احکام را به ائمه تفویض فرموده،و پارهای نیز با تفسیری باطنی و اختلاطی از شریعت و شعائر مذهبی و در نهایت منسوخ دانستن آن و حلال کردن محرمات،از واقعیت و حقیقت امام عصر خود و آموزههای او فاصله میگیرند.
به تعبیر مولانا،خاصیت تجاذب که بین هرجنس با همجنس خویش وجود دارد،مانند رگههای آبشور و شیرین در جویبار دلهای مردم جاری است و آنها را با همجنس خود ارتباط میدهد: ذوق جنس از جنس خود باشد یقین/ذوق جزو از کل خود باشد ببین/یا مگر آن قابل جنسی بود/ چون بدو پیوست جنس او شود/همچو آب و نان که جنس ما نبود/گشت جنس ما و اندر ما فزود/ نقش جنسیت ندارد آب و نان/ز اعتبار آخر آن را جنس دان/ور ز غیر جنس باشد ذوق ما/آن مگر مانند باشد جنس را/آن که مانند است باشد عاریت/ عاریت باقی نماند عاقبت/مرغ را گر ذوق آید از ضمیر/چون که جنس خود نیابد شد نفیر مولانا میافزاید:جانهای خلق به مانند شعلههای اجرام آسمانی با همان ستارهای که طالع آنهاست،سنخیت دارند.
به عبارت دیگر،این گریز و ستیز چهره کریه و واقعی انقلابیون انقلابستیزی را که سالیانی با زدن ماسک اولتراانقلابی و سوپرمذهبی در واقع به دنبال تحقق پروژه انقلاب رنگی،از رهگذر شالودهشکنی گفتمان امام بودند(و در همان حال برای قریب افکار عمومی،انگشت نشانه را به طرف دیگران نشانه میرفتند)،آشکار و برملا کرد."