Skip to main content
فهرست مقالات

هنجارگریزی نوشتاری در شعر امروز

نویسنده:

علمی-پژوهشی (12 صفحه - از 83 تا 94)

کلید واژه های ماشینی : شعر ،نوشتار ،هنجارگریزی نوشتاری در شعر ،شکل مصرع بندی شعر نو ،شاعر ،شعر نو ،شعر امروز ،نقش شیوه نوشتار ،تصویر ،فاصله‌های ،هنجارگریزی شعر ،صفارزاده ،واژگان ،درست خواندن شعر ،مکث ،نقش شیوه نوشتار در دیداری ،شیوه نوشتار در دست خواندن ،نشان‌دادن فاصله‌های زمانی و مکانی ،شیوه نوشتار شعر کلاسیک ،شکل ،خواننده ،در شعر ،شاعر با سرودن شعر ،شکل مصرع‌بندی شعر نو ،عکس شعر کلاسیک ،شعر امروز به تحلیل ،شیوه نوشتار در برجسته‌سازی تصاویر ،نقش شیوه نوشتار در دست ،نقش شیوه نوشتار در انتقال ،تصاویر و نشان‌دادن فاصله‌های زمانی

بر عکس شعر کلاسیک، شکل مصرع بندی شعر نو براساس هیچ قالب مشخص و از پیش تعیین شده ای نیست و در واقع شاعر با سرودن شعر، ساختار نوشتاری وجود دارد. در این نوشتار تلاش شده است تا ضمن یاد‌آوری این بعد از هنجارگریزی شعر امروز به تحلیل پاره ای از کارکردهای زیبایی آفرین آن پرداخته شود. نقش شیوه نوشتار در درست خواندن شعر، انتقال احساس و اندیشه، برجسته سازی تصاویر و نشان دادن فاصله های زمانی و مکانی از جمله محورهای مورد توجه نویسنده است.

خلاصه ماشینی:

"شاعر با انتخاب خطوط و مصرعهای شعر خود و با گزینش شکل چیدن‌ واژگان خواننده خود را وادار می‌کند که گاه به توالی بخواند و گاه مکث کند؛به عنوان نمونه‌ به این شعر توجه کنید و ببینید شاعر چگونه روش خواندن خاص خود را در نوع نگارش‌ واژگان باز تابانده است: و در این گلخن مغموم پا در جای چنانم که مازوی پیر بنده‌ی دره تنگ (شاملو،بن‌بست‌ها و ببرهای عاشق،591) قرار گرفتن‌"پا در جای‌"در یک مصرع جدا،خواننده را وامی‌دارد که آن را به‌"مغموم‌" نپیوندد و بداند که قیدی است برای راوی شعر. (صفارزاده،دیدار صبح،401) شاعر ابتدا تصویری از بانو ارائه داده می‌دهد و بعد در سطری جدا تصویری از تپه ارائه می‌دهد و در بازگشت به فراز تپه،امری سپیدخوانی این متن به ما تصور آن را می‌دهد،خورشید را به جای بانو می‌نشاند و چنان هنرمندانه عبارت‌"بر تپه‌ای بلند"را در مصرعی جداگانه میان‌ بانو و خورشید گنجانده است که مخاطب را به تأمل وامی‌دارد که بانو بر تپه‌ای بلند نشسته یا خورشیدی که در درون دشت از پس تپه‌ای بلند سر می‌کشد و این درنگ را شاعر یا عبارت‌ بعد استمرار می‌بخشد: یکی شدن آفتاب و خاک رنگ غریبی داشت 4)نقش شیوه نوشتار در نشان دادن فاصله‌های زمانی و مکانی فاصله‌های زمانی و مکانی بیش از اینکه در شکل مصرع‌بندی شعر تأثیری داشته باشد در طرح بندهای آن منعکس می‌شود؛به این معنا که گاه با انتقال از یک بند به بند،بعد زمان یا مکان هردو تغییر می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.