Skip to main content
فهرست مقالات

معناشناسی و هویت ساختار در شعر نیما یوشیج

نویسنده: ؛ ؛

پاییز 1383 - شماره 5 علمی-پژوهشی (16 صفحه - از 131 تا 146)

کلیدواژه ها : شعر نیما ،ساختار ،کانون شعری ،مصرع مکرر ،وحدت لحن ،اسکلت شعری

کلید واژه های ماشینی : شعر معاصر ،نیما ،شعر نیما ،ساختار در شعر ،مصرع ،نیما یوشیج ،شعر کلاسیک ،مصرع مکرر ،معاصر ،ساختار شعر ،قافیه و ردیف ،معنایی در ساختار شعر ،شعر نو ،کانون شعری ،تکرار مصرع ،ساختاری ،ساختار شعر معاصر ،کلاسیک ،مصرع در آغاز ،معنایی ،معاصر تکرار مصرع ،قافیه و ردیف کلاسیک ،ساختار شعر کلاسیک ،کانون معنایی شعر ،چشم در راهم ،عناصر زبانی ،کلیت شعر ،ساختاری نو ،ساختمان شعر ،کانون و مرکزیت معنایی

شعر معاصر با ابزار بیانی و زبانی خاص خود،هویتش را در تقرب به ساختاری نو و بدیع به‌ منظور ارائه معناهایی آگاهانه و اندیشده می‌یابد و در این پویایی از سطح شعر کلاسیک تا تولد شعر معاصر،تا اندازه‌ای مدیون تلاش نیماست. در پاره‌ای از شعر معاصر تکرار مصرع در آغاز و پایان،به شعر ساختاری دوری و چرخشی می‌دهد که به منظور القای نظریه‌ای خاص،استحکام ویژه‌ای به ساخت شعر می‌بخشد.این تکرار مانند اسکلتی محکم علاوه بر ترمیم افت موسیقیایی ناشی از حذف‌ عناصری موسیقی کناری-قافیه و ردیف-تشکیل مرکز و کانون شعری،یکپارچگی‌ (Coherence) و تک‌آوایی کردن شعر،ایجاد توقف در فواصل عمودی شعر برای تقویت‌ انرژی حافظه مخاطب و دوری شعر از سستی وابتذال،تأکید و تحمیل پیام شعری،تکثیر و رهایی معنا،تعدد و تنوع مدخلیت،ساختاری اپیزودیک‌ (episodic) به شعر معاصر می‌بخشد. جستجوی دلالتها و نشانگان مستقیم و غیر مستقیم معنایی در ساختار شعر معاصر-بویژه‌ در شعر نیما به عنوان نماینده و معمار شعر نو-پرسشی بنیادین است که در این مقاله مورد چند و چون قرار می‌گیرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.