Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مقایسه ای «توجه به اراده ملتها تعیین سرنوشت» در شعر اقبال وشابی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (22 صفحه - از 95 تا 116)

کلیدواژه ها :

قضا و قدر ،اقبال ،شابی ،اراده ملتها

کلید واژه های ماشینی : شابی، اقبال، اراده، اراده ملتها تعیین سرنوشت، شاعر، ملتها، شعر، انسان، تقدیر، اقبال و شابی

بررسی مقایسه‌ای دیدگاههای مختلف شاعران،به ویژه در جهت‌گیریهای اجتماعی و سیاسی‌ اهمیت زیادی دارد.در میان شاعران پارسی‌گو و عربی سرای معاصر،کمتر شاعرانی مانند اقبال‌ و شابی دربارهء توجه به اراده انسانها و نقش آنان در تعیین سرنوشت خود سخن گفته است.در این مقاله،ابتدا با نگاهی گذرا به زندگی دو شاعر،به تفاوتها و شباهتهای شخصی و دیدگاهها و وضعیت خانوادگی و اجتماعی آنان اشاره شده است.سپس دربارهء توجه به مسئولیت‌پذیری‌ ملتها به طور کلی سخن گفته شده و این موضوع از دیدگاه اقبال و شابی هر یک به طور مجزا بررسی و تحلیل و سپس مقایسه و نتیجه‌گیری شده است. با بررسی دیدگاههای دو شاعر دربارهء توجه به اراده انسانها در تعیین سرنوشت خویش،آدمی‌ به نیروهای نهفتهء درونی،بیشتر پی می‌برد و می‌تواند زندگی فردی و اجتماعی خویش را بهتر بسازد و زمینه رسیدن به سعادت هر دو جهانی را فراهم کند.

خلاصه ماشینی: "و شابی دربارهء توجه به اراده انسانها و نقش آنان در تعیین سرنوشت خود سخن گفته است. ملتها به طور کلی سخن گفته شده و این موضوع از دیدگاه اقبال و شابی هر یک به طور مجزا زندگی بهتر یکی از موضوعات مهم و اساسی شعر این دو شاعر است. سنت خداوند چنین است که احوال قومی را تغییر نمی‌دهد مگر این که خودشان حالات‌ اقبال معتقد است که خداوند ملتی را به سروری می‌رساند که سرنوشت خود را،خودش‌ نمی‌تواند خالق تقدیر باشد و این تقدیر است که او را بازیچهء دست خود می‌سازد. منظور اقبال این است که انسان متعهد و بااراده،خودش خالق تقدیر می‌شود:عزم او خلاق تقدیر حق است‌ ورز هیجا تیر او،تیر حق است (همان) پس ارادهء انسان ملازم تقدیر الهی است و آن کاری را می‌تواند انجام دهد،که خدا انجام‌ "انسان از دیدگاه شابی محکوم به گردن نهادن به قدرت و تسلیم سرنوشت است و هیچ‌ دارد و معتقد است که انسان برای رسیدن به کمال زندگی می‌کند و راز کمال در آرمان‌جویی و موجودی توان ایستادن در برابر چنین خواستی ندارد؛چرا که عزم و اراده انسان در این جهت‌ هم‌سو با قوانین و نوامیس طبیعی و مشیت و خواست خداوند است. می‌گوید:سرنوشت مجبور است در مقابل ملتی که اراده زیستن دارد تسلیم شود و خواست او شابی معتقد به فلسفه قدرت در زندگی است و انسان را دربست در اختیار سرنوشت و قضا و یک سو،گاه انسان مجبور است پذیرای قضای الهی و سرنوشت محتوم باشد و از سوی دیگر"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.