Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی رئالیسم جادویی و تحلیل رمان اهل غرق

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (16 صفحه - از 139 تا 154)

کلیدواژه ها : رئالیسم جادویی ،داستان‌نویسی معاصر ،اهل غرق ،منیرو روانی‌پور

کلید واژه های ماشینی : رئالیسم جادویی، رمان، داستان، خیالی، دریایی، ادبی، بررسی رئالیسم جادویی، واقعی، واقعیت، مه‌جمال، لحن، تخیلی، حوادث غیر واقعی و خیالی، آب، شخصیتها، عناصر، عناصر واقعیت و خیال، شیوه، مشخصه‌های رئالیسم جادویی، امریکای لاتین، رئالیسم جادویی و تحلیل، رمانهای نویسندگان امریکای لاتین، رئالیسم جادویی مارکز، رمان اهل غرق با توجه، پریان دریایی، جفره، مردان، اثر، خواننده، جهان

در این مقاله و مبانی رئالیسم جادویی با توجه به دیدگاه منتقدان و صاحبنظران ادبی‌ تعریف و تبیین شده و سپس رمان اهل غرق با توجه ویژگیها و مشخصه‌های رئالیسم جادویی‌ تحلیل گردیده است. اصطلاح رئالیسم جادویی و یا واقع‌گرایی جادویی شیوه نوینی در داستان‌نویسی معاصر است‌ که در آن عناصر واقعیت و خیال در هم می‌آمیزند.حاصل این تلفیق اثری است که به هیچ‌ کدام از عناصر اولیهء سازنده‌اش شبیه نیست.در این شیوه،آمیزش دو عنصر واقعیت و خیال‌ چنان استادانه انجام می‌گیرد که تمامی حوادث غیر واقعی و خیالی در بستر داستان،کاملا حقیقی و طبیعی جلوه می‌کنند؛به گونه‌ای که خواننده به سادگی آنها را می‌پذیرد.به رغم‌ بسیاری از صاحبنظران رئالیسم جادویی شاخه‌ای از مکتب رئالیسم است و نمی‌تواند یک‌ مکتب ادبی مستقل محسوب شود،چرا که دارای ساختار و اصول بنیادین خاص و تازه‌ای‌ نیست و به طور کلی با ضوابط مکتب رئالیسم هماهنگی دارد. شیوه است.حضور عناصر وهمی و تخیلی از قبیل:پریان دریایی،غول زشت‌روی دریاها،نیمه‌ انسانی بودن قهرمان اصلی داستان و...رمان را در زمرهء رئالیستی جادویی جای داده‌ است.نویسنده در تلفیق واقعیت و تخیل در بیشتر موارد به خوبی از عهده برآمده است،لیکن در برخی موارد با تفسیر و گزارش‌گونه کردن حوادث،از لحن قابل اعتماد آن می‌کاهد. رمان اهل غرق یکی از شاخص‌ترین آثاری است که در کشور ما به شیوهء رئالیسم جادویی‌ مارکز به نگارش درآمده است،بیش از همه در شخصیت‌پردازی و فضاسازی تحت تأثیر این

خلاصه ماشینی: "رمان اهل غرق یکی از شاخص‌ترین آثاری است که در کشور ما به شیوهء رئالیسم جادویی‌ رئالیسم جادویی شیوه‌ای ادبی است که می‌خواهد ترکیبی پارادوکسی از اتحاد امور متضاد و متعارض مشخص می‌شود:یکی بر نگرش معقول از واقعیت پایه‌ریزی شده و دیگری بر پذیرش مافوق طبیعی به عنوان واقعیتی معمول و عادی،متکی است. می‌شود؛به عبارت دیگر واقعیت جا عوض می‌کند و به حالت خاص جادویی تبدیل می‌شود. » (Rios,1999:480) از تعاریف یاد شده چنین برمی‌آید:رئالیسم جادویی ترکیبی است از دو عنصر واقعیت و تخیل‌ سوی دیگر وجود عناصر غیر واقعی و نحوهء توصیف آنها،رئالیسم جادویی را تا حدی به‌ جادویی نوشته شده‌اند،زیست همزمان عناصر متضاد در بستر داستان است نویسندگانی که به‌ به همین دلیل حوادث و عناصر مافوق طبیعی و فراواقعی در رئالیسم جادویی قابل‌ می‌دهد-یکی دیگر از مشخصات ذاتی رئالیسم جادویی است. رئالیسم جادویی با گشودن افقهای جدیدی فراروی نویسندگان ما به آنها این امکان را بخشید رمان اهل غرق نوستالژیا و حسرت نویسنده است بر از هم پاشیدن جامعهء سنتی‌ جنوب بر اثر کشف نفت و ورود صنعت،در حالی که سرسبزیها می‌میرد و زندگی صنعتی جای‌ کشف نفت تغییر شکل می‌دهد و دریایی که کدورت زندگی شهری صفای آن را می‌آلاید از دیگر عواملی هستند که بر تیرگی و گرفتگی اثر می‌افزایند. با زبانی ادیبانه بیان می‌شود-به سبک عامیانه و بومی اثر لطمه وارد کرده است. رئالیستی جادویی ایجاب می‌کند-برخی از این شخصیتها دوگانه‌اند و هر گاه لازم باشد از رئالیسم جادویی گفته شد،داشتن لحن قابل اعتماد و باورپذیر،رکن اساسی آثاری است که به‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.