Skip to main content
فهرست مقالات

ظرفیتهای تصویری «شاه سیاه پوشان» از دیدگاه شگردهای سینمایی

نویسنده: ؛

بهار 1385 - شماره 11 علمی-پژوهشی (26 صفحه - از 55 تا 80)

کلیدواژه ها : نظامی ،هفت‌پیکر ،تصویر ،سینما ،شاه سیاه پوشان‌

کلید واژه های ماشینی : پوشان ،شاه سیاه ،هفت‌پیکر ،حکایت شاه سیاه ،شگردهای سینمایی ،دیدگاه شگردهای سینمایی ،سینمایی ،دوربین سینما ،حرکت دوربین ،حرکت نگاه شاعر ،خوان ،شخصیت داستان ،پردازی در حکایت شاه ،زاویه نگاه شاعر ،نمای درشت ،ظرفیتهای تصویری ،چشم شاعر ،نگاه شاعر ،حرکت چشم ،شگردهای مشابه سینمایی ،زاویه دوربین ،شاعر در توصیفات ،زاویه نگاه ،سبد شاه ،پای مرغ ،حرکت نگاه ،تصویری حکایت ،بانوی زیبارو ،سنت سینمایی ،داستان شاه

حکایت منظوم«شاه سیاه پوشان»اثر حکیم نظامی گنجوی از ظرفیتهای تصویری برخوردار است که می‌تواند از دیدگاه شگردهای سینمایی بررسی شود.دوربین فیلمبرداری سینما تصاویر را از زاویه‌های مختلف ثبت می‌کند و می‌توان گفت چشم شاعر همین عمل را با تصاویر ذهنی‌ و خیالی انجام می‌دهد.برای نمونه همان‌طور که سنت سینمایی برای معرفی شخصیتها و موقعیتها از نمای معرف یا نمای کامل استفاده می‌کند،نظامی هم در صحنه‌هایی که شخصیت را به خواننده معرفی می‌کند و دایره توصیفات خود را از چهره و حرکات شخصیت فراتر می‌برد و او را در فضایی وسیعتر نشان می‌دهد.حرکت دوربین سینما و حرکت چشم خیال شاعر از چنین شباهتهایی برخوردار است.همان‌گون که دوربین فیلمبرداری در حرکت عمودی بالا و پایین می‌رود،توصیفات شعری«شاه سیاه پوشان»نیز از وصف یک پدیده روی زمین متوجه‌ وضعیت شخصیت در آسمان می‌شود.در کنار زاویه و حرکت دوربین،شگردهای دیگری مثل‌ صحنه آرایی و زمینه پردازی در حکایت شاه سیاه پوشان با شگردهای مشابه سینمایی قابل انطباق‌ است.در مجموع می‌توان گفت شگردهای سینمایی،ابزار جدیدی است که می‌تواند پژوهشگر ادبی را در تصویر پردازیهای آثار شاعران بویژه نظامی،یاری رساند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.