Skip to main content
فهرست مقالات

تصویر رمانتیک مبانی نظری، ماهیت و کارکرد

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (30 صفحه - از 151 تا 180)

کلیدواژه ها : رمانتیسم ،نقد بلاغی ،شعر رمانتیک فارسی ،زیبایی‌شناسی تصویر رمانتیک

کلید واژه های ماشینی : تصویر، شعر، رمانتیک، شاعر، شعر رمانتیک، تصویر رمانتیک، طبیعت، ماه، رمانیتک، نیما، سایه، تصویر در شعر رمانتیک، احساس، مهتاب، روح، استعاره، شاعر رمانیتک، سبک، زیبایی، تشبیه، کلاسیک، شعر نیما، هنری، تصویر رمانتیک مبانی نظری، تصویر رمانیتک، فروغ، شعر رمانیتک، در شعر، شب مهتاب، خیالی

مسأله اساسی این مقاله،تصویر در شعر رمانتیک است.تصویر رمانتیک از نظر ماهیت معرفتی‌ و زیبایی‌شناختی اساسا با تصویر کلاسیک،نمادگرا و سوررئالیستی متفاوت است.نویسنده در سه بخش کوشیده تا ماهیت تصویر رمانتیک را تبیین نماید:در بخش نخست ویژگیهای خاص‌ ایماژ رمانتیک را با بحث از چهار مشخصه:استحاله در طبیعت،سایه‌واری تصویر،پویایی،و فردیت در تصویر تبیین می‌کند.در بخش دوم رابطهء تصویرها با هم و جایگاه تصویر در بافت‌ شعر را با دو مشخصهء پیوستگی و بالندگی بررسی می‌کند و در بخش سوم سه نقش برای‌ تصویر رمانتیک برشمرده:تأثیر در احساس،دلالت ضمنی،مکمل احساس.در بخش آخر از اهمیت زبان استعاری در سبک رمانتیک سخن رفته است.هدف مقاله آن است تا خواننده‌ تفاوت روند آفرینش،ارزش زیبایی‌شناسی و خاستگاه معرفتی و منطق تصویرگری رمانتیک را با تصویرگری در سبک کلاسیک دریابد و بتواند شعر رمانتیک را از منظر ایماژ رمانتیک،نقد و ارزیابی کند.

خلاصه ماشینی: "6. کارکرد ایماژ رمانتیک شاعر رمانیتک می‌کوشد تا«موضوع و محتوایی عاطفی و احساسی را در شکل و صورتی‌ تخیلی و خلاقانه به تصویر درآورد»(فورست،1375:ص 20)،هدف او بیان مستقیم و صریح‌ تجربه و توصیف آن با ابزار تصویر نیست،بلکه تجربه‌های فردی و هیجانات و احساسات‌ شخصی خود را با تصویر شکل می‌دهد و حالات و نفسانیات فردی خویش را به مدد تصویرگری کشف می‌کند. تصویر برای رمانیتکها،نه ابزار توصیف اشیا و گزارش واقعیت‌ بیرونی است و نه جامهء آراینده فکر و اندیشه؛یعنی در شعر رمانیتک پدیده‌ها،ما به ازای چیز دیگری نیستند و تشبیه و استعاره و کنایه برای توضیح معنی و تزیین امر دیگر به کار نمی‌روند، بلکه خود موقعیتی محوری دارند و در مقام تصویر هنری،نقش بیانگری را بازی می‌کنند. حال نقش تصویرهای‌ رمانیتک در وصف شب مهتاب را در شعری از فریدون توللی(ف 1364-1298)ببینید که‌ چگونه احساس را به بازی می‌گیرد: در زیر سایه روشن ماه پریده‌رنگ در پرتوی چو دود غم‌انگیز و دلربا افتاده بود و زلف سیاهش به دست باد مواج و دلفریب می‌زد به روشنایی شب نقش دیگری می‌رفت جویبار و صدای حزین آب گویی حکایت غم یاران رفته داشت وز عشقهای خفته و اندوه مردگان زنجی نهفته است در نور سرد و خستهء مهتاب،کوهسار چون آرزوی دور چون هالهء امید یا چون تنی ظریف و هوسناک در حریر می‌خفت در نگاه وز دشتهای خرم و خاموش می‌گذشت آهسته شامگاه او،آن امید جان من،آن سایهء خیال می‌سوخت در شرارهء گرم خیال خویش می‌خواند در جبین درخشان ماهتاب افسانه غم من و شرح ملال خویش این شعر سرشار از احساسی دلگیر و غم‌انگیز است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.