خلاصه ماشینی:
"بسرای دنیا بر بقیه در صفحه 15 قبل از مردن طبیعی خویشتن را بمیران چه آن حیات جاودانست مرک طبیعی بر آن کسانیکه بمرک ارادی مردند سهل و آسانست سخنور نامی حکیم سنائی میگوید بمیر ایحکیم از چنین زندگانی کزین زندگانی چه مردی بمانی حکیم دیگر میگوید«من امات نفسه مرتا ارادیا کان موته الطبیعی حیات نفسه ابدا»هرکس خود را بمیراند و بارادهء خود خویشتن را از بند علائق بیرون کند مرگ طبیعی حیات ابدی او خواهد بود باری مرگ ارادی مبدء حیات حقیقی است و مسلما برای حیات حقیقی فنا و زوالی نیست زیرا حیات حقیقی پرتوی از حیات ابدیت و فروغی از مبدء حیات احدیت است که بدوام آن باقی و جاودان است آنانکه حیات حقیقی بچنک آوردند هرگز محو نمیشوند و از یاد نمیروند بلکه برای همیشه زنده و پابندهاند و آثارشان هرچه شما تصور کنید باقی و جاودان است چه اینها بمبدء حیات مرتبط و رشته حیاتشان بمرکز حیات و بخشاینده حیات متصل است آنچنانکه جوی و قطرهء ناچیز خود را بدریای بیکران وصل میکند تا به بقاء آن باقی باشد اینان هم قطرهسان خود را بدریای بیکران حیات ذات ابدیت وصل میکنند تا بابدیت ذات احدیت ابدی و دائمی باشند بر خلاف آنهائیکه حیات حقیقی بچنک نیاوردند وقتیکه پیمانه آنها پر شد میمیرند و از یاد میروند پیمانه هرکه پر شود میمیرند پیمانهها(زندگان حقیقی)که پر شود زنده شویم ناتمام بقیه از صفحه 5انسان ای مجموعه حکمت گردان تا هرچه زودتر برای این سیاه چال و روز اسفبار فکری کنم آیا اگر سر از سنک لحد برداشت و با یک تکان مختصر پیراهن کفن را بدور انداخت و از ظلمتکده گور فرار اختیار کرد میتوان گفت از این پس نافرمانی خدای مهربان نمیکند."