Skip to main content
فهرست مقالات

پاسخ به مقاله بررسی و بحث: درباره فرهنگ عقاید و قوانین اسلامی

ناقد:

(6 صفحه - از 27 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : روح، ضمان، کتاب، ترجمه، قرآن، اجماع، جمله، خوانندگان، مال، ازدواج، عربی، مجرد، خوک و شراب مومجب ضمان، خوک و شراب ذمی، پاسخ به مقاله بررسی، مال ذمی ضمان، حکم، حرام، پاسخ بمقالهء بررسی، شراب و خوک مال، ترجمه جمله عربی، جسم لطیف، اتلاف خوک و شراب، معنی موسیقی حلال، روح مجردی، فرهنگ عقاید و قوانین اسلامی، جذبه موسیقی و قرآن، ترجمه تحت‌اللفظی خشک جمله، خواننده عزیز، شراب کافر ذمی

خلاصه ماشینی: "صاحب جواهر و دیگران با اینکه این اجماع معلوم الحال(خلاف)را حکایت کرده‌اند حتی اشاره هم ننموده‌اند که در مسئله روایت ولو ضعیفی هم وارد شده است و ما در کتاب که‌ مقید برعایت اختصار و حفظ سبک کلاسیکی آن بودیم نخواسته‌ایم وارد مباحث بیهوده(نسبت‌ بکتاب ترجمه شده)شده و حتی اثبات کنیم که چگونه آقایان قائلین بضمان؛تلویحا نظریه ما را تأیید کرده و در مال مثلی(علی خلاف القاعده)بضمان قیمت حکم کرده و گفته‌اند چون‌ محالست که در شرع اسلام حکم باستحقاق خمر و خنزیر شود تا تلف کننده مثل آنرا بدهد (بجواهر کتاب غصب و کتب مربوطه دیگر رجوع شود)پس ناچار منتقل بقیمت میشود؛توجه‌ خوانندگان را به آیه‌ای از قرآن(که هر حکم مخالف آن،مردود و مطرود است) جلب میکنیم تا بیشتر یقین کنند که خوک و شراب،هیچگونه احترامی در نظر اسلام‌ نداشته و قول بضمان قیمت آندو و امثال آندو شدیدا با روح تعالیم عالیه و اخلاقی‌ و اجتماعی اسلام؛ناسازگارست و اینک آیه:(بگو:در آنچه بمن وحی شده چیزی‌ نمی‌یابیم که برای خورنده‌ایکه آنرا میخورد حرام باشد مگر اینکه میته یا خون یا گوشت خوک باشد که آن پلید است)انعام:115 در این آیه گوشت خوک که شراب‌ نیز بالاجماع المرکب حکم آنرا دارد،بهر خورنده‌ای اعم‌از مسلمان و غیر مسلمان‌ تحریم شده و از طرفی مشتمل بر این تعلیل:(که آن پلیدست)عمومی استثناء ناپذیر است‌ و چنین نیست که اگر آنرا ذمی و غیر مسلمانی بخورد پلید نباشد حال که پلید است حرام‌ نیز خواهد بود چون آیه آنرا صریحا علت تحریم شمرده بنابراین ضمان آن‌که با حرمت‌ آن سازگار نیست معنائی نخواهد داشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.