خلاصه ماشینی:
"از طرفی در اثبات رویت هلال غالبا میان شیعهها و سنیها اختلاف حاصل میشود چون اثبات رؤیت نزد شیعهها موکول بشهادت عدلین است و نزد سنیها شهادت مسلمان کافی است و البته امروز حال نوع مسلمین معلوم است و چون متصرف در امور آنها هستند ناچار شیعهها باید موقف خود را تابع آنها قرار دهند و دل خود را بهر وسیله هست باثبات رؤیت هلال راضی کنند بدیهی است با چنین حال وقوف آنها که رویت هلال نزدشان ثابت نیست غالبا روز هشتم(یوم التروبه)واضع گردیده و لا محاله عمل باطل است و حج درست نیست و اگر بخواهند محرمانه شبانه برای وقوف اضطراری بعرفات بروند ناچار از طرف شرطهها و پاسبانهائی که برای این کار آمادهاند مورد حمله قرار گرفته و آنها را بنام اهل بدعت و جدائی از حوزه مسلمین خواهند کشت(چنانکه برای یک اسنفراغ حال سید طالب را دانستید)و این خود بزرگتر بهانهایست که دولت از حرکت مردم جلوگیری نماید دو فتوی نیز بعدم جواز(از نظر عدم استطاعت طریقی)داده شود و مردم نیز طبعا از ترس جان هرگز خیال رفتن مکه نکنند و چون چند سال حال بدینمنوال بگذر با وضع تعلیمات کنونی این فریضه از خاطرها محو گردد."