خلاصه ماشینی:
"گذشته از امید نجات ملی آیا نباید اگر هم ایران قدیم و نامدار تمام و منقرض شود جان دادن با افتخاری داشته باشد؟آیا سزاوار است بننگ و رذالت بآغوش وحشیان روسی بیفتد؟آیا برای یک دولت مسلمان عار نیست که بیحرکت تسلیم اسارت ابدی دشمنان دین خود گردد؟و بالأخره در صورت این نوع انقراض بیحرکت آیا ذره همدردی و نیکنامی در میان ملل دیگر دنیا برای ایران خواهد ماند؟ ایرانیان دور افتاده را فقط آرزو و حسرت آنست که ببینند بار دیگر ایران ثابت بکند که روح ملی او هنوز نمرده بیک جنبش پرشور و غیورانه یک مرتبۀ دیگر درفش کاویانی بر ضد اژدهای روسی{P1P}بلند شود و ریشۀ ستم ملتکش برانداخته گردد.
آن شاعر بزرگ ایرانی با کمال فصاحت هم داستان ایجاد آن لوای حریت را سروده و هم در باب شکل و ساخت آن بواسطۀ کاوه و فریدون سخن رانده و اینک خلاصۀ آنچه دربارۀ آن بیرق بما بازگذاشته: {Sاز آن چرم کاهنگران زیر پای#بپوشند هنگام زخم درای# همان کاوه آن بر سر نیزه کرد#همانگه ز بازار برخاست گرد# خروشان همیرفت نیزه بدست#کهای نامداران یزدانپرست# کسی کو هوای فریدون کند#سر از بند ضحاک بیرون کند# چو آن پوست بر نیزه بردید کی#بنیکی یکی اختر افکند پی# بیاراست آنرا بدیبای روم#ز گوهر بر و پیکر از زر بوم# بزد بر سر خویش چون گرد ماه#یکی فال فرخ پی افکند شاه# فرو هشت زو سرخ و زرد و بنفش#همی خواندش کاویانی درفش# از آن پس هر آنکس که بگرفت گاه#بشاهی بسر بر نهادی کلاه# بران بیبها چرم آهنگران#برآویختی تو بنو گوهران# ز دیبای پرمایه و پرنیان#بر آنگونه گشت اختر کاویان# که اندر شب تیره خورشید بود#جهانرا از او دل پر امید بودS} از مورخین قدیم اسلام نیز طبری و ابو ریحان بیرونی شرحی از خروج کاوه و وصف این علم ملی آوردهاند که تقریبا مطابق با بیانات فردوسی است."