خلاصه ماشینی:
اما راز اینکه مطالعه همه آن آثار را ضروری دانستیم آنست که ممکن است یکی در میان یکدسته از خردمندان بزرک شده و رفتار و گفتار و کردارش در اثر عادت عمیا؟؟؟و زیر سایهء رفتار و گفتار و کردار آن دسته نیک و عاقلانه بوده و منشأ همه آنها آمیزش با عقلا باشد یا عوامل دیگری او را به بروز آثار عقلانی وادار نمایند و همچنین ممکن است در بعضی موارد تشخیص یک نفر نابخردی مطابق واقع اتفاق افتد پس یکی از آنها را به تنهائی نمیتوان ملاک خرد محسوب داشت بلکه باید بمجموع آنها نظر دقیقی افکنده و حقیقت امر را دریابیم چیزی که مایه دشواری است و تا درجهء در تشخیص خردمند از نابخرد تولید اشکال نموده است معنی نیک و بد است و موضوع کج و راست است عمده اشکال در اینجاست و نزاع در سر آن معنی و این مفهوم است پس مادامیکه این نزاع برطرف نشده است گفتگو از آثار بیهوده است زیرا چیزهائیکه در نظر عدهء آثار عقل شمرده میشوند ممکن است در نظر دیگران نشانههای عقل شمرده نشودند ازاینرو باید یک قاعده مسلم الطرفین در میان باشد که هر دو طایفه روی آن قاعده داوری کنند و آن تسلیم به بدیهیات است تسلیم شوند و هر نیک و بدی و راست و کجی را که از بدیهیات شمرده شودند ملاک عقل و یا بیعقلی قرار دهند زیرا امر بدیهی چیزی نیست که قابل انکار باشد و کسی که مشاعرش مختل نباشد نمیتواند از قبول بدیهیات شانه خالی کند مثلا احدی نمیتواند قبول نکند که دو دوتا چهارتا نمیشود و کسی نمیتواند یکمتر را از دو متر کمتر نداند یا دو کیلو را از یک کیلو بیشتر بداند.