Skip to main content
فهرست مقالات

قصاص در اسلام

نویسنده:

(8 صفحه - از 17 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : قصاص، جرم، عواطف، جنایت، اعدام، مجرم، قصاص در اسلام، قاتل، حکم، تربیت

خلاصه ماشینی:

"آیا بهتر نیست،مطابق برنامه اسلام شرائط تقوی و فضیلت را فراهم ساخته و از مساعد شدن شرائط جرم جلوگیری شود؟ حکم قصاص یا آخرین علاج اسلام با در نظر گرفتن تربیت دینی و اخلاقی،و مساعد ساختن محیط برای‌ درستی و پاکی،قسمت عمده جنایات را از اصل پیشگیری نموده است،بطوریکه‌ شخص باایمان در چنین محیط مساعدی،به ندرت اتفاق می‌افتد،که مرتکب جرمی‌ شود،و در محیط تربیت صحیح اسلامی،پرونده‌های جنائی متراکم،و زندانهای پر از جمعیت به چشم نمیخورد. اما از طرف دیگر،باید این عواطف را نسبت به سایر افراد اجتماع نیز مبذول داشت،آنان که چون دایهء مهربان‌تر از مادر،بحال این مجرم رقت میکنند و حاضر به اعدام او نیستند،چرا بحال آن بیگناهی،که به دست این مجرم،از پای درآمد و در میان خون غلطید ترحم نمی‌کنند؟و چرا نسبت به هزاران بیگناه‌ دیگر،که پس از آزادی قاتل از مرگ،قربانی عاطفه نابجا میشوند،عاطفه نشان‌ نمی‌دهند،آیا نباید نسبت به آن بیچاره‌ها هم،محبت و عاطفه داشته باشیم؟آیا ترحم بر این مجرم ظلم بر بیگناهان نیست؟چرا!: ترحم بر پلنگ تیزدندان‌ ستمکاری بود بر گوسفندان اینجاست که باید گفت:عاطفه بشری نسبت بمجرم،راه افراط را پیموده‌ و تنها جنبه فردی را در نظر گرفته،و از جنبه اجتماعی غفلت نموده است. بطوریکه ملاحظه میشود راهی را که اسلام پیش گرفته،و قرآن مجید حکم‌ آن را بیان فرموده بهترین راه برای جلوگیری از آدم‌کشی است،از طرفی با تهدید به اعدام راه جنایت را بسته،و از طرف دیگر راه نجات مجرم را با حکم عفو و بخشش بازگذاشته؛ولی نه عفو حتمی که مجرمین چیره شوند،و به امید عفو مرتکب قتل شوند،بلکه در اعدام یا عفو،اولیاء مقتول اختیار دارند،و با این‌ حکم عفو اختیاری،ترس از مجازات بجای خود محفوظ بوده،و افراد اجازه‌ جنایت را به خود نمی‌دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.