چکیده:
مناسبات بازرگانی میان کشورهای همسایه به لحاظ نزدیکی فاصله و کاهش هزینههای حمل و نقل نزدیکی فرهنگ های مصرفی دو ملت و سلیقه مصرف کنندگان و سهولت کسب اطلاعات و شناخت نیازهای بازار از اهمیت ویژه ای در تجارت فرامرزی برخوردار است بلوک های اقتصادی منطقه ای نیز از بسط و گسترش روز افزون روابط تجاری میان کشورهای همسایه و همجوار شکل گرفتند و با رفع موانع تجاری فیمابین توانستند به سطح وسیعی از روابط اقتصادی بازرگانی دو و چندجانبه دست یابد جمهوری اسلامی ایران و پاکستان نیز در همسایه مسلمان و با فرهنگ و آداب و رسوم و عادات مصرفی نزدیک می باشد که می توانند در چهارچوب روابط مسالمتآمیز و همجواری و نیز حضور موثر در سازمان ها همکاری اقتصادی اکو مناسبات اقتصادی و بازرگانی گسترده ای داشته باشند دو کشور به لحاظ جمعیتی نیز بازار بزرگی برای یکدیگر محسوب میشوند پاکستان با بیش از ۱۲۰ میلیون نفر جمعیت به ایران با جمعیتی افزون بر ۶۲ میلیون نفر از بازارهای پر تقاضا در منطقه محسوب میشود اما روابط تجاری میان دو کشور در حال حاضر در سطح مطلوب و متناسب با توانمندیهای اقتصادی شان نیز در این مقاله به بررسی روابط تجاری ایران و پاکستان می پردازیم