Skip to main content
فهرست مقالات

اصالت فلسفه اسلامی

نویسنده:

(16 صفحه - از 36 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : فلسفه، فلسفه اسلامی، حدیث، دینی، عقل، نص، سند، حجیت، خبر، اصالت فلسفه اسلامی، فلسفه اسلامی اخص، اخص، خبر واحد، تفسیر، متون دینی، فلسفهء اسلامی اخص، فلسفه اسلامی از دیدگاه متون، فلسفه دینی، قرآن، فلسفهء اسلامی، قطعی، یقینی، حجیت متون دینی، اصول فلسفه اسلامی اخص، حجیت خبر واحد، علمی، اصول، فلسفهء اخص، فلسفه اخص، تبیین

خلاصه ماشینی: "بمناسبت این عنوان،پرسشها و مسائل پیچیده و ژرفی برانگیخته می‌شود: نخست:اینکه فلسفه اسلامی چیست؟ دوم:اینکه اصالت به چه مفهومی در اینجا، منظور است؟ و سرانجام،فلسفهء اسلامی چه رابطه‌ای با فلسفه‌های پیش از خود دارد؟ پاسخ دقیق و مشروح به پرسشهای یاد شده، نیازمند زمانی دراز،و کاری مستمر است تا محصول آن در یک کتاب جامع ثبت گردد. مفهوم فلسفهء اسلامی این فلسفه از دو دیدگاه«متون اساسی دین»و «آراء فلاسفه و حکمای مسلمان»بدو مفهوم جدا و مشخص در عین حال مشترک تفسیم می‌شود: نخست:«فلسفه اسلامی‌ از دیدگاه متون دینی» این مفهوم،بخودی خود برخوردار از ویژه‌گی‌ اسلامیت می‌باشد،چون خاستگاه و مأخذ آن‌ متون،دیانت اسلام است نه گفتار فلاسفه. برای توضیح فلسفه از جنبهء رابطه با متون و روشن شدن خلوص و نسبیت خالص بودن از جهت‌دخالت داشتن بشر عادی در برداشت آن،ناگزیر به پاره‌ای تبیین و تفسیر هستیم: در این تبیین،برآنیم حدود و پاره‌ای از مختصات فلسفه اسلامی از دیدگاه متون دینی و کوتایه از متد آنرا نشان دهیم،و سپس خواهیم‌ پرداخت به اصالت چنین دستگاه معقول فکری به‌ مثابه یک ابتکار بدون پیشینهء مدرسی. و از آن پس که حقائق بصورت علمی‌ درآمدند،مسئله جدی و تازه‌ای در برابر ما پیدا می‌شود،از این قرار که مسائل علمی یاد شده چه‌ حکمی از جنبهء حجیت دارند؟آیا همین که علمی‌ شدند،حجت عام و مطلق می‌شوند یا اینکه هنوز تا مرحل حجیت عامه،فاصله دارند؟ نگارنده،در مقدمهء«شرح کافی»گفتاری در زمینهء اقسام حجت و معیاریهایشان آورده که تا اندازه‌ای روشنگر مسأله کنونی است. این تعلیل‌ها، نشانگر اصول و مبادی فلسفه اسلامی است،زیرا سلسله احکام و قضایای یاد شده در آیات و احادیث بر اساس همین تعلیل‌ها،پرداخته شده‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.