Skip to main content
فهرست مقالات

بنیاد تاریخ در تفکر هگل

نویسنده:

(16 صفحه - از 39 تا 54)

کلیدواژه ها : پدیدارشناسی ،تاریخ ،دیالکتیک ،بنیاد ،سوبژکتیویته

کلید واژه های ماشینی : آبلار ،تاریخ ،عقل ،قدیس ،صومعۀ ،فلسفه ،کلام ،اصالت ،خداوند ،ذهن ،نوعى ،ایمان ،نفس ،انسان ،کتاب ،یعنى ،حتى ،خارجى ،نحوى آبلار ،فلسفه آبلار ،علت ،صومعۀ دنیس قدیس ،ضرورت ،تاریخ فلسفه ،به نحوى ،نوعى اصالت عقل ،بنیاد تاریخ ،فلسفه در قرون وسطى ،اصالت تسمیه ،آثار

در این مجال کوشیده‌ام تا به بنیاد تاریخ از منظر هگل نزدیک شوم.این نوشتار بر این باور است که: تفکر تاریخی هگل بر بنیاد سوبژکتیویته پا می‌گیرد.لوگوس به‌عنوان سوبژکتیویتهء مطلق همان دانش‌ منطق و دیالکتیک است و دیالکتیک از نظر هگل،به صورت تجربهء آگاهی ظاهر می‌شود.می‌دانیم‌ که هگل پدیدارشناسی روح را دانش تجربهء آگاهی می‌نامد.بدین‌سان،پدیدارشناسی روح با برهه‌های‌ تجربهء آگاهی که بنیاد تاریخ است،سروکار دارد.از سوی دیگر تاریخ سلسله انتظاراتی است که‌ مراحل بروز روح را در قالب برهه‌های نه هنوز هبت می‌کند.اما این برهه‌ها همان‌طور که متذکر شدیم بر بنیادی به نام تجربهء آگاهی آشکار می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"فلسفه آبلار درست است که معمولا فلسفه آبلار را بیشتر از لحاظ تاریخی و در مورد بحث در"کلیات"در قرون وسطی مطرح می‌کنند،ولی نباید فراموش کرد که نفس این بحث به تنهائی نه فقط مشخصۀ مرحله‌ای از تاریخ فلسفه غرب، بلکه به معنای عمیق کلمه کاملا نشانگر وضع کلی تفکر منطقی و کلامی و حتی اجتماعی و سیاسی آن عصر است52 و این مطلب نیز به آبلار اختصاص ندارد،بلکه آن را درباره همه متکلمان آن عصر صادق می‌توان دانست. وقتی که سؤال از کلی می‌کنیم به نحوی مسئلۀ بحث المعرفه و شناخت را مطرح می‌کنیم و مستقیم و یا غیرمستقیم در مورد منشأ و ماهیت و مناط اعتبار آن سؤال می‌نمائیم و موضعی که خواه‌ناخواه در این زمینه اتخاذ می‌کنیم وضع ما را در بحث‌های کلامی و اعتقادی روشن می‌کند و رابطه احتمالی ایمان و عقل را به نحوی که موردنظر ماست برملا (40)- Thierry de chartres (41)- Chalcidius (42)- Boetius (43)- St. Gerome (44)- Quintilien (45)- Lucain (46)- Ciceron (106 تا 43 قبل از میلاد) (47)- Seneque (48)- Gueton (49)- Varron (متولد 116 قبل از میلاد-متوفی به سال 27 قبل از میلاد) (50)- St. Gregoire (51)- St. Ambroise (52)-رجوع شود به نوشته‌ای از نگارنده در کتاب-فلسفه در قرون وسطی-مشخصات کتاب آخر مقاله آورده شده است. بعد از آن دوره نیز آنچه در تاریخ فلسفه به وقوع پیوسته به نحو بسیار عمیق ارتباط به همان مسئله دارد و برای اینکه در عصر جدید اکتفا به یک مثال واحد ولی مهم کرده باشیم از تمایزی که دکارت میان تصورات فطری و اکتسابی و جعلی برقرار ساخته می‌توانیم صحبت کنیم و نتایج حاصله از آن را در نظر داشته باشیم،نتایجی که اهمیت آنها برای هیچ فلسفه‌دانی -در حد متداول-پنهان و پوشیده نخواهد ماند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.