Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی ترجمه های فارسی کتاب متافیزیک چیست؟ اثر مارتین هایدگر

ناقد:

(17 صفحه - از 55 تا 71)

خلاصه ماشینی:

"بلکه حتی فراتر از این،از آنجا که ذهن موصوف و صفت را یا موضوع و محمول را یکجا و باهم می‌یابد و فقط با تحلیل و التفات خودش آنها را از هم جدا و بر هم حمل می‌کند،و در واقع هر حملی و هر قضیه‌ای برای خود ذهن،توتولوژی،همانگوئی یا متکرر المعلوم خواهد بود و بنابراین در این مورد،خبر یا قضیه برای خود وی ضروری است12 و این سخن معروف که:«و الخبر یحتمل الصدق و الکذب»در مورد وی صادق نیست بلکه تنها در مورد مخاطب و برای او صادق است. بنابراین،بیرون نمایی و حکایت از مابازاء خارجی،ذاتی تصور یا ماهیت است و هیچ راهی برای ایدئالیسم و انکار واقع باقی نمی‌ماند و این حقیقت مرهون علیت است که حتی پیش از آن‌که ما از آن آگاه شویم و آن را در قالب اصل علیت در آوریم،اندام حسی ما را مانند سایر اشیاء طبیعی متأثر ساخته و معرفت آفریده است و اگر این تأثیر را انکار کنیم اصلا شناختی نخواهیم داشت. از یک‌سو سخن گفتن از پدیدار به معنی اعتقاد به چیزی است که خود«ناپدیدار»است و آنچه بر ذهن ما پدیدار گشته،پدیدار آن ناپدیدار است و ناچار باید قائل شویم که ناپدیدار،که به موجب فلسفۀ کانت،آن را نمی‌توانیم بشناسیم،هست،یعنی وجود دارد (برای آنکه پدیدار،بتواند منطقا معنی و مفهوم خود را حفظ کند،باید قائل به وجود نومن یا شئ فی نفسه،یا «ناپدیدار»که مفهوم متضایف آن است شویم)و از سوی دیگر با این قول،از اصول فلسفۀ کانت عدول و تخطی کرده‌ایم،زیرا«وجود»را که به زعم کانت،یکی از مقولات فاهمه است و اطلاق آن تنها در سپهر،پدیدار جایز و موجه و معنی‌دار است،به خارج از این سپهر،یعنی به عالم اشیاء فی نفسه و ناپدیدار اطلاق کرده‌ایم و این کاری است که از آن ناگزیریم زیرا اگر نتوانیم حتی به «هستی»شیء فی نفسه حکم کنیم،دیگر به چه حق می‌توانیم بدان تفوه کنیم و برای آن در فلسفه کانت جائی قائل شویم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.