Skip to main content
فهرست مقالات

نگرشی بر حوزه های علمیه

(4 صفحه - از 5 تا 8)

کلید واژه های ماشینی : اسلام ،قرآن ،حدیث ،علم ،مدینه ،روح کلی قرآن ،پیامبر ،تاریخ ،تمدن ،حوزه‌های علوم ،فرهنگ ،تاریخ حوزه‌های علوم اسلامی ،عرب ،انسان ،جامعه ،تعلیم ،آموزش ،مکتبی ،کتاب ،کلی ،عهد نبوی سرآغاز حوزه‌های اسلامی ،حقیقت ،تفسیر ،فرهنگ و تمدن جامعه عرب ،نقل ،شاهد ،مفاهیم ،فرهنگ و تمدن ،آموزش عالی‌تری مفاهیم الهی ،سخن

خلاصه ماشینی:

"از سوی دیگر گذشت تاریخ نشان داد که برخورد پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)و جامعه اسلامی‌ با دانش و آموزش،آنچنان ریشه‌ای و عمیق بود که جای هیچگونه‌ شک و تردیدی باقی نمی‌ماند که طرح«علم»و«تعلیم»در آیات‌ اولیه فقط یک شماره مقطعی نبوده است،بلکه حقیقت انکارناپذیری‌ بوده که در صحنهء واقعیت اجرایی عینیت یافته است. نمونه مطلب بالا را در همین موضوع علم می‌بینیم:حدیثی از پیامبر گرامی(صلی الله علیه و آله و سلم)نقل شده:طلب العلم‌ فریضة علی کل مسلم. (12) در این آیات،پروردگار متعال از آمدن گروهی از جن نزد رسول الله-صلی الله علیه و آله-و آموختن قرآن،سپس بازگشت‌ آنان به قبیلهء خود و شرح اسلام و بیان حقیقت آن،حکایت‌ می‌کند. از سوی دیگر،خود مدینه به عنوان یک مرکز نیرومند و پرتحرک برای طرح مسائل اسلامی درآمد که آموزگار و ناظر بر آن شخص رسول الله-صلی الله علیه و آله-بود. همین علوم زیر بنای کلیه مسائل اسلامی است‌ که در حوزهء مدینه در زمان حیات پیامبر،و بعدها در کلیهء حوزه‌های علمیه مطرح می‌شده است،و طرح همین مسائل اساس‌ تحولات شگرف اسلام در جامعه‌های انسانی بوده است. 5. متون آموزشی،در درجهء اول قرآن بود و در درجهء بعد سیره‌ و سنت پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله که میان مسلمانان دهان به‌ دهان نقل می‌شد خود شاهد و ناظر آن بوده‌اند. اگر چه این آیه در نظر ظاهر صریح است در هجرت افراد به‌ حوزهء علمی مدینه برای آموزش معارف اسلامی،ولی از مراجعه‌ تاریخ و تفسیر چندان نمی‌توان دریافت که پس از این آیه،مسلمانان چگونه به مدینه آمده و مسائل اسلامی را می‌آموخته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.